We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Economie

Belastingen op benzine daalden wereldwijd ondanks het klimaat

Lisa Boerop • 10 januari 2017 16:19 @lisaboerop

Belastingen op benzine daalden wereldwijd ondanks het klimaat
Beeld © Getty

Terwijl we allemaal weten dat we onze CO2-uitstoot moeten beperken, zijn wereldwijd de belastingen op benzine niet gestegen, maar juist gedaald. Tussen 2003 en 2015 daalden de belastingen op benzine met gemiddeld 13,5 procent.

Dat blijkt uit een studie onder 157 landen. Ongeveer een derde van alle onderzochte landen nam maatregelen om de belasting te verlagen, en dat was genoeg om het wereldwijde gemiddelde te doen dalen.

Subsidies voor benzine

Uit het onderzoek kwamen zelfs 33 landen naar voren die benzine tussen 2003 en 2015 minstens een jaar lang hebben gesubsidieerd, zoals Saudi-Arabië, Algerije en Venezuela. Toch zijn er ook grote vervuilers die hun belastingen juist hebben verhoogd: China, Brazilië en Indonesië.

En de belastingen in Nederland? Ook die zijn in de afgelopen jaren gestegen, zeggen Paul van Selms van United Consumers en Ewout Klok, voorzitter van de belangenvereniging voor tankstations Beta.

Meer belasting in Nederland

"In totaal zijn de benzineprijzen misschien wel gedaald", zegt Klok, "maar we zijn meer belasting voor benzine gaan betalen." Dat komt doordat we in Nederland niet alleen btw betalen, maar ook accijns, legt Van Selms uit.

"Technisch gezien zijn accijnzen geen belastingen, maar het zijn wel inkomsten voor de overheid. En in Nederland wordt de accijns op brandstof ieder jaar geïndexeerd, waardoor de belastingen al jaren stijgen."

Even vaak in de file

Toch denkt Van Selms niet dat Nederlanders minder zijn gaan autorijden door de belastingstijging. "In economische termen is benzine een prijs-inelastisch product. Als het duurder wordt, laat de consument zijn auto niet staan, want die moet toch wel naar zijn werk."

En mensen in het buitenland zullen niet plotseling meer gaan rijden als de belasting daalt, denkt Klok. "Vorig jaar was de benzineprijs erg laag, maar toen stonden er niet opeens meer files. Je ziet dat de hoeveelheid verkeer op de weg gekoppeld is aan de economie. Als de economie het goed doet, is er meer verkeer."

Auto blijft hard nodig

Daarnaast is een auto in veel landen een noodzakelijk vervoersmiddel, legt Van Selms uit. In Nederland zijn we verwend met een goede infrastructuur en kunnen we gemakkelijk met het openbaar vervoer naar ons werk, maar in veel andere landen is dat niet mogelijk. "In Amerika bijvoorbeeld, daar heb je echt een auto nodig."

Maar hij weet niet of dat de reden is dat de belastingen gedaald zijn. "Ik denk dat veel landen zich minder bezighouden met het milieu dan Nederland. Het is een luxe dat wij ons met milieuproblematiek bezig kunnen houden, maar veel andere landen kiezen voor de groei. Zij willen vervoer goedkoop houden om zo hun economie te laten groeien."

Bron • RTL Z / Lisa Boerop

Gerelateerde artikelen