Economie

We kopen voor dik 1 miljard online over de grens, vooral op .de

23 mei 2017 09:43

Beeld © EPA

Nederlanders kopen steeds meer online en daar verdienen ook buitenlandse webwinkels steeds meer aan. Vorig jaar ging het om zo'n 1 miljard euro, waarvan de helft werd overgemaakt naar Duitse bedrijven, vooral aan Zalando.

Volgens cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek verzamelde in samenwerking met de Universiteiten van Leiden en Amsterdam worden er vooral schoenen en kleding gekocht. Dat verklaart dat de helft van de totale uitgaven gedaan worden bij Duitse bedrijven. De populaire webwinkel Zalando is Duits. 

Koploper Duitsland wordt op afstand gevolgd door webwinkels met .uk, .it of .be in de domeinnaam. Britse webwinkels pakken 12 procent van de omzet, Belgische en Italiaanse ieder 8 procent. 

Diervoeding en woninginterieur

Naast schoenen en kleding, samen goed voor 60 procent van de omzet, haalden Nederlandse consumenten zaken als diervoeding, wooninterieur en voedingssupplementen over de grens.

In de afgelopen twee jaar stegen de uitgaven van Nederlandse consumenten bij webwinkels in Europa met 62 procent. Bij Nederlandse webwinkels werd in twee jaar tijd 45 procent meer uitgegeven.

Het bedrag van 1 miljard heeft overigens een foutmarge van 5 procent, omdat de methode die gebruikt wordt nog in ontwikkeling is. 

Bron • RTL Z / ANP