Economie

Corona-update: virus kost Schiphol 400 miljoen, fabrieken dicht

RTL Z • 30 maart 2020 11:22 @rtlz

Beeld © ANP

Het nieuws over de coronacrisis raast door. RTL Z geeft je een overzicht van het meest recente nieuws.

Verwachtingen het raam uit bij Schiphol

Bij Schiphol kunnen alle rooskleurige verwachtingen voor dit jaar van tafel. De verwachtingen worden naar beneden bijgesteld, meldt het luchthavenbedrijf.

Schiphol rekende erop dat het aantal passagiers dit jaar licht zou stijgen, maar dat was voor de uitbraak van het coronavirus. Het vliegverkeer op de luchthaven is bijna helemaal stilgevallen en hoe lang dat zo blijft, is niet te voorspellen. Het bedrijf kan niet inschatten hoe groot het effect is op de passagiersaantallen en de omzet.

Net als het Centraal Planbureau (CPB) werkt Schiphol met scenario's. Daarvan werkte het er een uit. Als de vliegtuigen pas in juni weer geleidelijk mogen vliegen, neemt het aantal passagiers met 26 procent af. Dat kost Schiphol zo'n 400 miljoen euro omzet.

ASML

Chipmachinefabrikant ASML waarschuwt dat de omzet in het eerste kwartaal geraakt wordt door de coronacrisis. De vraag naar chipmachines blijft op hetzelfde niveau, maar ASML heeft wel last van vertraging bij het verschepen van de kostbare machines. En dat zorgt ervoor dat omzet doorschuift naar een volgend kwartaal.

Vanwege alle onzekerheid kondigt het bedrijf daarbij aan dat het geen eigen aandelen inkoopt in het tweede kwartaal.

Renault sluit fabrieken

Autobouwer Renault heeft alle fabrieken wereldwijd gesloten, met uitzondering van die in China en Zuid-Korea. De fabrieken worden pas weer opgestart als de situatie rond het coronavirus verandert, zegt Renault.

De Europese Renault-fabrieken werden eerder al stilgelegd, net als die van veel andere merken. Volkswagen en PSA, waar de merken Peugeot, Citroën en Opel onder vallen, gingen Renault voor en sloten de productiefaciliteiten in landen die getroffen zijn door door de pandemie.

In China en Zuid-Korea is het omgekeerde te zien. Omdat het coronavirus daar onder controle lijkt, is de productie er weer op gang gekomen. Volkswagen startte zijn fabrieken in China op 17 maart juist ook weer op.

Toyota sluit fabrieken, Geely heeft het zwaar

Toyota gooit de deuren van zijn fabrieken in Rusland dicht, nadat het eerder de Europese fabrieken al sloot. Alle fabrieken in Rusland blijven zeker tot 3 april gesloten.

De tijdelijke sluiting van fabrieken in Brazilië en Maleisië zijn verlengd en drie productiefaciliteiten in Thailand gaan tien dagen op slot.

De Europese fabrieken blijven zeker tot 20 april dicht. Wat er daarna gebeurt, hangt af van de ontwikkelingen.

Het Chinese moederbedrijf van Volvo, Geely, denkt op haar beurt dat dit het moeilijkste jaar ooit voor het bedrijf wordt. Vorig jaar had het bedrijf nog last van de handelsoorlog tussen China en de VS; nu heeft ook dat bedrijf last van de coronacrisis. De productie en de verkopen worden er flink door geraakt. De verkopen in februari zakten met 75 procent in.

Bron • RTL Z