Economie

Zo goed kan een minirokje of soepjurk de economie voorspellen

Gert-Jan Verstegen • 28 augustus 2019 06:12 @GJVerstegen

Beeld © Getty Images

Er komen slechtere tijden aan. Dat zien niet alleen economen en analisten die in hun glazen bol kijken, wie een blik op straat werpt kan het ook zien. Het modebeeld zou namelijk iets zeggen over de economie. Althans, volgens de Hemline Theory uit 1926.

Hoe langer de rok of jurk, hoe donkerder de economische wolken. En laten langere rokken nou net hot zijn. "Rokken tot over de knie zijn in", ziet hoofdredacteur Anke de Jong van modetijdschrift Glamour. Dit voorjaar en zomer zag ze al veel satijnen rokken en jurken die een stuk langer zijn dan we de afgelopen jaren gewend waren.

De zoom zegt alles

"Dat er veel lange rokken worden gedragen is iets van het laatste jaar", merkt haar collega Saskia van Langevelde op. Over de knie, maar wel boven de enkels. Weer eens wat anders dan de minirokjes. "Dat was wel even wennen."

Als we econoom George Taylor moeten geloven is dat slecht nieuws. In 1926 kwam hij met zijn Hemline Theory, vrij vertaald: de zoomtheorie. Hoe lager de zoom, dus hoe langer de rok, hoe slechter het gaat met de economie.

Roaring twenties

Zo zouden in de jaren twintig de rokken en jurken een stuk korter zijn geweest dan in de jaren dertig, toen de wereld te maken kreeg met de grootste crisis uit de twintigste eeuw.

Begin jaren zeventig, toen de oliecrisis uitbrak, gingen de hippies weer lange rokken, jurken en gewaden dragen. Dan te bedenken dat de wereld in de jaren daarvoor juist kennismaakte met de minirok.

Het minirokje was mode in de jaren 60. Beeld © Getty

Losbandigheid

De zoomlengte als economische indicator? Professor en econoom Philip Hans Franses van de Erasmus Universiteit Rotterdam denkt wel te weten waar het idee vandaan komt.

"Het kan te maken hebben met het feit dat kortere rokken horen bij losbandigheid, die je misschien meer associeert met prettigere economische tijden."

Wetenschappelijk onderzoek

Het was voor Franses de reden er in 2010 – middenin de crisis - onderzoek naar te doen. Samen met economisch analist Marjolein van Baardwijk dook hij in alle jaargangen van een Frans modeblad sinds 1921 en vergeleek de inhoud met de wereldeconomie. Betekent een lage zoom echt dat het economisch slechter zal gaan? Of is het gewoonweg een broodje aap?

Opvallend genoeg vonden ze inderdaad een link tussen de roklengte en de welvaart. Maar het voorspellend economisch vermogen van de mode is niet zo groot als Taylor in 1926 beweerde.

Mode loopt drie jaar achter

Franses en Van Baardwijk zagen namelijk dat de mode niet vooruit keek, maar juist achterliep op de economie. "De huidige roklengte zegt niets over de huidige economie", vertelt Franses. Ook hebben rokken en jurken geen voorspellende gave. "Ze zeggen wel iets over de economie van drie jaar geleden."

In de crisis waren de korte rokken in de mode. Die passen bij de gouden jaren voorafgaand aan de crisis. Net na de crisis werden rokken weer langer, zag Franses een paar jaar nadat het onderzoek was afgerond. Hun conclusie leek dan ook te kloppen.

Broodje aap

Maar hoe kan het dan dat de langere rok nú mode is, terwijl het drie jaar geleden hartstikke goed ging met onze economie? Tja, de Hemline Theory moet misschien met een korreltje zout worden genomen, geeft Franses ook toe. "Het is geen harde economie, maar wel grappig."

Voor economische prognoses kunnen we ons dan ook maar beter beroepen op indicatoren die iets beter zijn in voorspellen, zoals de inverse yieldcurve of de inkoopmanagersindex.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen