Economie

Verkoop nieuwe diesels ingestort, maar tweedehands markt groeit

Gert-Jan Verstegen • 07 januari 2019 16:15 @GJVerstegen

Auto's bij Pon, het bedrijf dat Volkswagens importeert naar Nederland. Beeld © ANP

Dieselauto's hebben de laatste jaren een vies imago gekregen. Niet alleen omdat Volkswagen er een potje van heeft gemaakt. Ook gemeentes zien diesels liever niet meer in binnensteden rondrijden. Toch nam de verkoop van tweedehands diesels toe.

Het zorgt voor kopzorgen bij mensen die een nieuwe auto nodig hebben. De veelrijder is nog altijd voordeliger uit met een diesel. Maar kun je over een paar jaar nog wel door Nederlandse steden rijden met je auto, of wordt diesel verbannen? En krijg je ooit nog iets terug voor je dieselauto, als die straks echt uit de gratie is?

'Still going strong'

De zorgen over de toekomst lijken de autoverkoop te treffen. Het aantal verkochte nieuwe diesels nam namelijk fors af. Van iedere honderd verkochte auto's rijden er dertien op diesel. Dat waren er in 2017 nog zeventien.

De verkoop van gebruikte dieselauto's is daarentegen wel licht toegenomen. Het is nog te vroeg om de diesel langzaam vaarwel te zeggen, denkt woordvoerder Paul de Waal van branchevereniging Bovag. "Eigenlijk is de diesel still going strong."

De gemiddelde verkoopprijs van een tweedehands diesel daalde vorig jaar met 6,2 procent en dat is fors. Vooral na augustus daalden de prijzen. Ook staan occasions iets langer in de etalage. Duurde het in 2017 nog 65 dagen voor een nieuwe eigenaar erin wegreed. Vorig jaar waren dat er 67.

Lagere restwaarde

Pas bij 47.000 kilometer per jaar wordt een diesel economisch interessant. Voorheen lag dat omslagpunt op 30.000 kilometer. "Daarom kiezen steeds meer mensen voor benzine", ziet ook Rogier Hilhorst. Hij is verkoper en ocassionmanager bij een Citroëndealer in Hilversum.

Dat hogere omslagpunt komt doordat de restwaarde van dieselauto's is afgenomen. "Dat komt door alle perikelen in de media." Hilhorst merkt dat het aantal nieuw verkochte diesels bij hem in de garage is afgenomen. "Maar ook bij gebruikte auto's merk je dat de markt moeizamer is. Tweedehands modellen dalen in prijs."

Juist daardoor ziet hij het niet heel somber in voor de diesel. Doordat de wagens goedkoper worden, kunnen ze op termijn juist weer interessant zijn voor mensen die een goedkope auto zoeken. "Het is een cirkeltje. Dit jaar wordt nog wel moeilijk."

Diesels al jaren stabiel

Ondanks het instorten van de markt, is het aantal diesels in Nederland al jaren stabiel. Er rijden ongeveer 1,3 miljoen diesels rond in ons land. Dat is niet veel vergeleken met benzineauto's. Daarvan waren er vorig jaar ruim 6,6 miljoen van. Het verschil is dat het aantal benzineauto's de afgelopen jaren wel fors toenam, blijkt uit cijfers van het CBS.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen