Economie

Luchtvaartsector heeft plan om 35 procent minder uit te stoten

Matthias Pauw • 03 oktober 2018 11:45 @mattpauw

Een vliegtuig van KLM. Beeld © ANP

Met een hoop inzet moet het mogelijk zijn om de uitstoot van de luchtvaartsector flink terug te dringen. De branche wil in 2030 'de duurzaamste ter wereld' worden en heeft een plan bedacht om de CO2-uitstoot met 35 procent te verminderen in 2030.

Dat staat in een actieplan dat vandaag wordt gepresenteerd. Het plan is opgesteld door luchtvaartbedrijven waaronder KLM, Easyjet, TUI en Corendon met hulp van kennisinstellingen waaronder de TU Delft.

Zij stelden een plan op met vijf speerpunten om de CO2-uitstoot terug te dringen.

1) Radicale vlootvernieuwing

De grootste besparing moet komen van het vernieuwen van de vliegtuigen. Volgens de onderzoekers is ieder nieuw vliegtuig gemiddeld 15 procent zuiniger dan zijn voorganger. Door het vernieuwen van de vloot is de verwachting dat er in 2030 15 procent minder brandstof wordt gebruikt, en dus 15 procent minder CO2 wordt uitgestoten.

Ook willen de aangesloten kennisinstituten schonere (elektrische) technologieën ontwikkelen. Dat zou voor de periode tussen 2030 en 2050 echt moeten gaan doorwegen, als de technologie ook daadwerkelijk toegepast kan worden.

2) Duurzame brandstof

Het gebruik van biokerosine scheelt 80 procent CO2-uitstoot. De sector wil in 2030 14 procent duurzamere brandstof gebruiken. Dat zou dan weer 1,45 miljoen ton CO2-uitstoot schelen. 

3) Betere vliegroutes

Door het luchtruim slimmer in te delen en vliegroutes efficiënter te maken, hoeven er minder vliegmijlen gemaakt te worden. Dat scheelt uiteraard weer brandstof. Als dat lukt scheelt het 1,15 miljoen ton CO2.

4) Hogere lasten voor vieze vliegtuigen

Een vierde optie is het bestraffen van slecht gedrag. Oude en onzuinige vliegtuigen zouden meer luchthavengelden moeten betalen op de Nederlandse vliegvelden. Dat moet het gebruik van schone vliegtuigen stimuleren.

Dat levert een CO2-besparing op van 525.000 ton in 2030.

5) Pak de trein

Als we voor relatief korte afstanden de trein zouden pakken, scheelt dat ook een hoop uitstoot van broeikasgassen. De onderzoekers becijferden dat dit 227.500 ton CO2-uitstoot kan besparen.

Maar dan moet er nog wel een hoop veranderen. De verbindingen tussen Schiphol en steden als Parijs, Frankfurt, Londen en Berlijn zouden verbeterd moeten worden en vooral veel sneller moeten worden.

6 miljoen ton CO2

Al die maatregelen samen moeten zorgen voor een verlaging van de CO2-uitstoot met 6 miljoen ton per jaar, ofwel 35 procent. Maar dat betekent zeker niet dat, zelfs als alles gaat lukken, de sector 35 procent minder uitstoot in 2030 dan in 2018.

De gestelde doelen zijn opgesteld ten opzichte van de voorspelling van het brandstofgebruik in 2030 als we op dezelfde manier door zouden gaan als nu. In absolute zin zou de CO2-uitstoot van de sector wel iets dalen: naar het niveau van 2005.

Maar ook als alles is gelukt is het nog steeds een optimistisch scenario. De onderzoekers hebben namelijk gerekend met het basisscenario waarin de luchtvaart maar een beperkte groei doormaakt.

Gefileerd

Milieuorganisaties fileren het plan dan ook direct. "Er wordt slechts een minder snel CO2-groeipad voorgesteld. Het resultaat hiervan: in 2030 is de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer net zo hoog als nu", schrijven Greenpeace, Noord-Hollandse Milieufederatie en Natuur & Milieu in een gezamenlijk persbericht.

De organisaties vinden dat de politiek de sector moet dwingen tot echte CO2-reductie.

Bron • RTL Z