Economie

Gezocht: nieuwe bestemming voor Tweede Maasvlakte

02 november 2016 14:23

Een containerschip komt z'n lading afleveren op de Tweede Maasvlakte. Beeld © ANP

De Rotterdamse haven moet andere bestemming verzinnen voor grote delen van de Tweede Maasvlakte. De malaise in de containerscheepvaart zorgt ervoor dat de groei in containers tegenvalt.

Voor honderden hectaren grond, bestemt voor containeroverslag, moet een andere bestemming komen, zegt het Havenbedrijf tegen RTL Z.

"Waar we tien jaar geleden toen we starten met de Tweede Maasvlakte rekening hielden met 600 tot 700 hectare voor containers, denken we nu: dat zal wel wat minder worden." Het Havenbedrijf overweegt onder meer om windmolens in elkaar te laten zetten op het immense terrein of om er olieplatforms te ontmantelen. "Of biochemie, verzin het maar", aldus de woordvoerder.

Stortvloed aan containers

Door de overcapaciteit zit de containerbranche in zwaar weer. De grootste ter wereld, het Deense Maersk, kreeg een forse winstdaling te verstouwen en stelde haar verwachtingen voor de rest van het jaar naar beneden bij. De Zuid-Koreaanse Hajin rederij viel onlangs zelfs om.

Rotterdam leek juist lange tijd de lachende derde in de strijd met concurrenten Hamburg en Antwerpen. Containerschepen worden steeds groter en daardoor vreesden havendirecteuren in de Duitse en Belgische steden dat die niet meer in hun havens pasten. Omdat beide havens verder landinwaarts liggen dan Rotterdam zou het hoge investeringen vergen om voor de grootste schepen bereikbaar te blijven. Maar dat ideale scenario (voor Rotterdam) is niet uitgekomen. 

Thumbnail

De Tweede Maasvlakte met op de achtergrond de APM-terminal. (Foto: ANP)

Oorzaak: de verwachting dat vervoer per containers hard zou groeien. Gevolg: rederijen bouwden meer schepen en havens extra capaciteit om de schepen te lossen. Zoals ook de Rotterdamse Haven, dat in 2008 begon met de aanleg van de Tweede Maasvlakte, waar containerbedrijven zoals Rotterdam World Gateway (RWG) en APM gigantische terminals lieten bouwen. In totaal kostte de aanleg ervan, waarbij de haven 20 procent groter werd, 2,9 miljard euro. 

Thumbnail

De groei (in procenten) van het aantal overgeslagen containers in de havens van Rotterdam en Antwerpen. (Beeld: RTL Z Graphics)

Containers zullen wel degelijk belangrijk blijven voor de Haven, maar groei is vooral te halen door marktaandeel van Antwerpen en Hamburg af te snoepen. En dat stokt de laatste jaren.

Bron • RTL Z