Economie

'Merken blijven gesloten over hoe kleding gemaakt wordt'

24 april 2017 05:50

Een model showt kleding van Dior. Beeld © EPA

Vier jaar na het drama in Bangladesh is het nog steeds droevig gesteld met de transparantie in de kledingindustrie. De ramp waarbij 1133 mensen om het leven kwamen zorgde voor felle kritiek op kledingfabrikanten, die duidelijker moeten zijn over de omstandigheden waaronder hun producten worden gemaakt.

Maar de meeste van de grootste 100 kledingmerken hullen zich nog steeds in nevelen, blijkt uit onderzoek van non-profit organisatie The Fashion Revolution. Die organisatie spreekt zelf van een 'schokkend beeld'. Want zelfs de bedrijven die het best scoren op de ranglijst haalden nog geen 20 procent van de te halen 250 punten.

Die punten zijn gebaseerd op een vragenlijst die de bedrijven mogen invullen en wat de organisatie zelf kan vinden over bijvoorbeeld de werkomstandigheden en de impact die de productie op het milieu heeft.

Betaal je mee aan uitbuiting en milieuvervuiling?

"Als je kleding koopt heb je het recht te weten of je meebetaalt aan uitbuiting, schending van de mensenrechten en milieuvervuiling", aldus Jos Cozijnsen van de organisatie uit waarom het zo belangrijk is om zo veel mogelijk over je kleding te weten.

Bedrijven als  Reebok, Adidas, Marks & Spencer, H&M en Puma doen weliswaar hun best om transparanter te zijn en daardoor beter te controleren, maar hebben nog een lange weg te gaan, vindt de organisatie.

Luxe merken: openheid? Liever niet

Dat geldt zeker voor dure en beroemde merken als Abercrombie & Fitch, Ralph Lauren, Michael Kors, Giorgio Armani, Mexx, Lacoste, Chanel en Dior. Die scoorden maximaal 10 punten van de 250 die de organisatie uitdeelt. Ook vorig jaar waren het vooral luxe merken die openheid van zaken schuwden

Bron • RTL Z