Economie

Horeca vult gapende leegte van vertrekkende winkels in

23 maart 2017 07:38

Een leeg winkelpand in Rotterdam. Beeld © ANP

Herkenbaar? Lege winkels waar ineens een patatzaak of shoarmatent komt? Dat kan best kloppen, want de lege panden in winkelstraten en -centra worden steeds vaker gevuld met horeaczaken.

Dat blijkt uit het sectorraport van het Economisch Bureau van ABN Amro over de retail. De leegstand in winkelstraten is het afgelopen jaar licht gedaald en dat is vooral te danken aan de opmars van onder meer lunchrooms, ijssalons en (fastfood)restaurants.

Naast het terugdringen van leegstand zorgen de eet- en drinkgelegenheden er volgens de bank ook voor dat de gebieden aantrekkelijker worden voor bezoekers, waar winkeliers weer van kunnen profiteren.

Nieuwe functie voor winkelgebieden

ABN ziet toekomst in de verdere vervaging van grenzen tussen horeca en winkels, zoals lunchrooms die ook spullen verkopen. Ook de opmars van entertainment aan winkelgebieden kan helpen. "Zo ontstaan bijvoorbeeld 'escape rooms' in winkelstraten. Winkelgebieden krijgen hierdoor een nieuwe functie als verblijfs- en belevingsplek", vertelt Henk Hofstede, retailspecialist van ABN. 

Winkeliers verkochten het afgelopen jaar 1,4 procent meer dan een jaar eerder. Die groei zal zich door het aantrekken van de economie de komende jaren in min of meer dezelfde mate voortzetten. Daarbij moet opgemerkt worden dat het vooral de onlinewinkels zijn die flink groeien. De gehele sector kampt met teruglopende bezoekersaantallen en heeft weinig financiële ruimte voor investeringen en innovatie.

Het programma Z Today maakte eerder deze reportage over creatieve oplossingen voor lege winkelpanden:

Bron • RTL Z / ANP