Economie

Picnic springt in 'gapend gat' in de markt

05 augustus 2015 12:25

Beeld ©

Supermarkt-startup Picnic wil het anders gaan doen dan bestaande grootgrutters. De online supermarkt wil sneller, goedkoper en efficiënter zijn dan de bestaande concurrentie. RTL Z sprak met mede-oprichter Michiel Muller over de ondernemers achter dit project, het concept en de ambities.

Picnic is het geesteskind van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Zij deden al vroeg ervaring op met online verkoop via webshops. Samen met Bas Verheijen, die zijn sporen verdiende bij de nieuwbakken concurrenten AH en C1000, en Michiel Muller begonnen zij Picnic. Muller zelf staat bekend als serie-ondernemer: eerder richtte hij al Route Mobiel en Tango op.

Klikt goed
Ondanks dat de oprichters elkaar dus al wel kenden uit het ondernemerswereldje waren het nog geen vrienden. Op de vraag of het goed klikt antwoordt Muller met een schaterlachje. "Ja, het klikt goed. Maar we zijn ook pas net begonnen. Gelukkig maar."

ZIE OOK: Online super opent aanval op Albert Heijn en Jumbo

De drijfveer om dit project te starten is volgens Muller eenvoudigweg een gapend gat in de markt: "Het internet heeft in alle markten veel teweeg gebracht, maar dagelijkse boodschappen blijven enorm achter, terwijl de consument dat wel heel graag wil." Bij de huidige online-aanbieders van boodschappen moeten klanten vaak lang wachten en lopen de kosten flink op. Voor een gemiddelde bestelling moet al snel 6 tot 13 euro extra betaald worden. "Die barrière willen wij weghalen."

Te mooi om waar te zijn?
De vraag is of dat allemaal wel kan. Maar Muller bezweert dat ook de boodschappen niet duurder zijn bij Picnic. "De besparing zit hem in erin dat wij geen dure panden en locaties hoeven te onderhouden, en geen volle supermarkt hebben." Picnic koopt pas in nadat de bestelling van de klant binnen is. 's Nachts worden de boodschappen in het distributiecentrum geleverd en de volgende ochtend wordt het meteen naar de consument verzonden. "Daardoor hebben wij geen voorraad en er is geen verspilling van eten. Ook dat vinden consumenten belangrijk."

Ambitie
Over de ambities van het bedrijf laat Muller niet het achterste van zijn tong zien. Eind september moet de app echt live zijn en start de dienst in Amersfoort. Vanuit daar wil Picnic Nederland stad voor  stad veroveren, maar over het hoe en wanneer doet het bedrijf geen uitspraken. "We willen nu vooral perfecte producten leveren en tevreden klanten hebben. Natuurlijk hebben we nagedacht over de toekomst, maar niets is in beton gegoten."

Bron • RTL Z / Matthias Pauw