Buitenland

VK neemt spoorvervoer over, NS-dochter Abellio opgelucht

RTL Z • 24 maart 2020 11:08 @rtlz

Trein van NS-dochter Abellio op het station van Ipswich. Beeld © Geof Sheppard/Wikipedia

De Britse overheid heeft het treinvervoer per direct voor een periode van ten minste zes maanden naar zich toegetrokken. Goed nieuws voor NS, dat ook actief is in het Verenigd Koninkrijk.

Alle concessies zijn opgeschort en de overheid neemt de risico's en inkomsten van de verschillende vervoersbedrijven overneemt, maakte het Britse ministerie voor Transport maandag bekend.

Met de maatregel wil de Britse regering garanderen dat mensen met een vitaal beroep, zoals zorgpersoneel en werknemers die actief zijn in de voedselketen, met de trein kunnen blijven reizen. Andere reizigers zijn niet langer welkom.

Minder reizigers

Door de corona-uitbraak zaten al veel Britten noodgedwongen thuis. Hierdoor is het aantal reizigers met bijna driekwart gedaald, aldus de Britse regering. Sommige vervoerders spreken van een daling van wel 90 procent.

Volgens de Britse regering is de ingreep nodig om ontwrichting van de belangrijke spoorsector zoveel mogelijk te beperken. De maatregel kost veel geld, maar een faillissement van een of meerdere vervoerders zou uiteindelijk meer onrust en hogere kosten met zich meebrengen, aldus de Britse kroon.

Liberalisering

In tegenstelling tot in Nederland is het personenvervoer per trein in het Verenigd Koninkrijk (VK) sterk geliberaliseerd. Ruim twintig verschillende aanbieders uit verschillende landen zijn er actief, met ieder één of meerdere concessies. 

Een van hen is Abellio. Het dochterbedrijf van de NS is opgelucht over de Britse maatregel. "De situatie in het Verenigd Koninkrijk is nijpend, het systeem dreigde te imploderen omdat er 80 à 90 procent minder treinreizigers zijn", zegt cfo Bert Groenewegen in een reactie aan NRC. "We hadden gevraagd om deze steun van de overheid."

'Tijdelijke maatregel'

Van nationalisering is volgens hem geen sprake. "Dit is een tijdelijke maatregel om het risico weg te halen bij private partijen", aldus Groenewegen. "We blijven zelfstandig, de concessies blijven intact."

Abellio, dat ook actief is in Duitsland, heeft vijf Britse concessies, waaronder de drukke Merseyrail rondom Liverpool. Dagelijks vervoert Albellio ruim 800.000 Britse reizigers, zowel per trein als per bus. Ter vergelijking: in Nederland maken ongeveer een miljoen mensen gebruik van de trein. De helft van de omzet van NS komt uit het buitenland.

Bron • RTL Z