Buitenland

Zorgen om afgegrendeld Wuhan, de logistieke hub van China

Pepijn Nagtzaam • 24 januari 2020 17:12 @pepijnnagtzaam

De temperatuur van een automobilist wordt opgenomen. Beeld © Getty Images

Nu het coronavirus zich verder verspreidt, grendelen de Chinese autoriteiten steeds meer steden rondom Wuhan af. De regio is zeer belangrijk voor China en voor de Chinese activiteiten van Nederlandse bedrijven. De crisis zorgt dan ook voor kopzorgen op meerdere hoofdkantoren in ons land.

Bijvoorbeeld in Veldhoven, bij techreus ASML die ook vestigingen heeft in Wuhan. "Als de Wereldgezondheidsorganisatie zich zorgen maakt, treden bij ons alle maatregelen in werking. We nemen dat niet lichtzinnig op en beschermen onze mensen en hun familie zo goed mogelijk", zegt topman Peter Wennink.

En Signify, het voormalige Philips Lightning, heeft alle medewerkers aangeraden om niet naar het gebied te reizen. "Wij hebben in heel China ons thuiswerkbeleid in gang gezet. We behandelen het niet als een lokaal probleem en hebben een team dat nauwlettend kijkt naar de ontwikkelingen. Medewerkers raden we aan om een week thuis te werken en goed op het eigen lichaam te letten", zegt woordvoerder Eelco van Groningen.

Thuiswerken en advies volgen

Verfconcern AkzoNobel heeft een kantoor en een poedercoatingfabriek in Wuhan. Het bedrijf laat weten dat de fabriek nu sowieso dicht is voor Chinees oud & nieuw. "Verder volgen we het advies van de overheid op. Het welzijn van onze mensen heeft prioriteit", zegt woordvoerder Joost Ruempol.

Sinds 2002 heeft advies- en ingenieursbureau Arcadis een kantoor in Wuhan. "De veertig mensen die daar werken, hebben we twee dagen geleden gevraagd om thuis te werken", zegt woordvoerder Tim Preger. Arcadis voert in de regio veel projecten rond watermanagement en quantity surveying uit.

De Nederlandse bedrijven bevinden zich in gezelschap van meer dan 50 Franse bedrijven, waaronder een fabrieken van Renault en PSA Group (Peugeot).

'Sfeer onwezenlijk'

De straten van de stad zijn nu leeg, vertelt een Nederlander die er woont, maar niet bij naam genoemd wil worden. Op plekken waar het normaal enorm druk is, zie je nu weinig mensen. Winkels zijn leeg. "De sfeer is heel erg onwezenlijk", zegt hij. "Restaurants zijn dicht. Iedereen heeft van tevoren inkopen gedaan."

Voor de helderheid: het gaat om een zeer groot gebied in de provincie Hubei, dat 4,5 keer zo groot is als Nederland. De uitbraak begon in provinciehoofdstad Wuhan (11 miljoen inwoners), maar inmiddels zijn ook steden in de buurt van de buitenwereld afgesloten. Zoals Huanggang, een stad met 7 miljoen inwoners die 75 kilometer naar het oosten ligt.

Belangrijk kruispunt

Dat alle Nederlandse bedrijven uitgerekend in deze regio zitten, is niet zo verwonderlijk. Wuhan is belangrijk voor de Chinese economie, en concurreert op gebied van binnenlandse handel met de bekende steden zoals Shanghai, Beijing en Guangzhou.

Nederland is in Wuhan vertegenwoordigd met een NBSO (Netherlands Business Support Office), een van de zes handelskantoren die de Nederlandse overheid in China heeft. De Nederlandse overheid vestigt die kantoren op strategische locaties in China.

Wuhan is logistiek gezien een heel erg belangrijk punt in centraal China. Als je een lijn trekt tussen hoofdstad Beijing in het noorden en stadstaat Hongkong in het zuiden, en tussen logistieke hub Chengdu in het westen en havenstad Shanghai aan de oostkust, ligt Wuhan precies op de kruising.

Beeld © RTL Z

Spilfunctie en belangrijke haven

De stad heeft een spilfunctie in China's Belt and Road Initiative, waarmee grote handelsroutes worden geopend. Wuhan ligt op de oevers van de rivier de Jangtsekiang of Yangtze, wat letterlijk 'Lange Rivier' betekent. De Yangtze stroomt dwars door Wuhan, om bij Shanghai in zee uit te monden.

Dat zorgt ervoor dat Wuhan ook een belangrijke havenstad is voor de Chinese binnenvaart. Er komen ongeveer 1,5 miljoen containers per jaar (15 procent groei) door de stad, naast heel veel bulkgoederen.

Ter vergelijking: de Rotterdamse haven verwerkte in 2018 14,5 miljoen containers (5,7 procent groei). Dan lijkt Wuhan wellicht niet zo heel groot, maar Rotterdam is de op een na grootste haven ter wereld, en Wuhan is de grootste binnenlandse haven van China. 

De grootste binnenlandse haven van China, Wuhan. Beeld © Getty Images

De stad ligt ongeveer 800 kilometer van zee, en 1100 kilometer van Chengdu in het binnenland. Met de hogesnelheidstrein kan je binnen een paar uur grote delen van centraal China bereiken. Binnen 4,5 uur ben je in Hongkong, of de andere kant op, in Peking. 

Personenvervoer stilgelegd

Maar de treinen rijden op dit moment de drie grote stations van de stad voorbij. En ook vanaf het internationale vliegveld van Wuhan, dat jaarlijks meer dan 20 miljoen passagiers verwerkt (Schiphol: 71 miljoen passagiers), vertrekken geen vluchten meer.

Ook in de haven zijn voorzorgsmaatregelen genomen. Sommige schepen die door de stad komen mogen niet aanleggen, terwijl containerschepen die vertrekken juist extra gecontroleerd worden. Handen moeten worden gewassen en containers worden gedesinfecteerd. Belangrijke bruggen zijn afgesloten, net als de toe- en afritten van snelwegen.

In supermarkten werd gehamsterd. Beeld © Getty Images

Van drie steden naar een metropool

De stad Wuhan bestond vroeger uit drie losse steden: Wuchang, Hankou en Hanyang, vertelt Judith van de Bovenkamp. Zij woonde drie jaar in Wuhan en werkt nu voor Oost NL. Van de Bovenkamp organiseert voor Oost NL ook handelsmissies naar China. "Je ziet dat nog steeds goed. De drie steden zijn in 1927 samengevoegd tot een stad, maar de rivieren Yangtze en Han scheiden de oude steden nog steeds", zegt Van de Bovenkamp.

Door die oude scheiding zijn de oude functies van de verschillende steden nog steeds zichtbaar, vertelt Van de Bovenkamp. "De universiteiten en musea zijn allemaal ten zuidoosten van de Yangtze, in het noorden zit de handel", zegt ze. De provincie Gelderland en de stad Arnhem hebben al tien jaar lang economische banden met de regio.

Veel industrie

De stad heeft duidelijke industriële zones. Zo is er de Donghu New Technology Development Zone, China's grootste productielocatie voor Fotonica: glasvezelkabels, LED-/LCD-/plasma-schermen, camera's. Onder meer ASML, Signify en Thales zijn daar grote Nederlandse spelers in. 

Ook YOFC, de Yangtze Optical Fibre and Cable Company, is daar gevestigd. YOFC is de grootste producent van glasvezel en bezit grote productiefaciliteiten in Wuhan. Het bedrijf werd in 1988 opgericht door het voormalige regionale ministerie van post en telecommunicatie en Royal Dutch Philips. 

Andere belangrijke zones richten zich op het ontwikkelen van telecommunicatie, medicijnen en andere biomedische toepassingen en de automotive industrie.

Bron • RTL Z / Pepijn Nagtzaam