Buitenland

Duitse OM doet tien invallen bij Mitsubishi vanwege dieselfraude

22 januari 2020 04:13

Outlander SUV's van Mitsubishi in de haven van Bremen. Beeld © EPA

De Duitse autoriteiten hebben op tien plekken invallen gedaan vanwege onderzoek naar dieselfraude met auto's van Mitsubishi. Het vermoeden bestaat dat bij de emissietesten van deze wagens is gesjoemeld. Dat bleek eerder bij auto's van Volkswagen het geval te zijn.

Dat meldt het Duitse Openbaar Ministerie. De invallen zijn in en rondom Frankfurt en München gedaan. Er is een fraudeonderzoek ingesteld tegen twee belangrijke werknemers van de internationale autogroep, twee leveranciers en een autodealer.

Emissietesten

Het onderzoek richt zich op Mitsubishi dieselwagens met een 1,6- en 2,2-liter motor. "Er is een vermoeden dat die motoren zijn uitgerust met een apparaat waardoor ze tijdens laboratoriumtesten minder vervuilend lijken dan ze in werkelijkheid zijn", meldt het Duitse OM.

Een woordvoerder van Mitsubishi in Japan bevestigt dat er invallen zijn gedaan bij zijn Duitse vestigingen. "We zullen natuurlijk meewerken en bijdragen aan dit onderzoek", was alles wat de woordvoerder daarover kwijt wilde.

Voormalig topman Carlos Ghosn

Het concern kwam recentelijk nog in opspraak omdat voormalig topman Carlos Ghosn Japan ontvluchtte en onderdook in Libanon. De voormalige topman van autofabrikanten Renault, Nissan en Mitsubishi was tot voor kort een succesvol zakenman, totdat blijkt dat hij mogelijk bedrijfsbezittingen misbruikt heeft en dubieuze declaraties deed.

Vorige maand deden de Duitse autoriteiten ook al invallen bij kantoren van autoconcern Volkswagen in het onderzoek naar de dieselfraude bij dat bedrijf.

Sjoemeldiesel

Volkswagen gaf in september 2015 toe dat het bedrijf met behulp van illegale software vals had gespeeld bij emissietesten. Op basis van geen GPS-activiteit, het niet bewegen van de auto terwijl de wielen wel draaien en een niet-bewegend stuur wist de auto dat het in een test zat. Daardoor leken miljoenen dieselauto's minder vervuilend dan ze waren.

In het onderzoek naar de fraude viel de Duitse justitie al vaker bij Volkswagen in. Het schandaal heeft het concern, waar ook merken als Audi, Porsche en Skoda onder vallen, inmiddels al vele miljarden aan boetes en schadevergoedingen gekost. In totaal is de Duitse autobouwer al zeker 30 miljard euro kwijt, maar er lopen nog verschillende rechtszaken.

Hoe stop je de sjoemelende autobranche?

Willen we dat dit stopt, dan moeten we echt haast maken met elektrisch rijden.

Bron • RTL Nieuws / ANP