Buitenland

Tests met snelste treinverbinding ter wereld van start: 360 km/u

Joep Westerveld • 10 mei 2019 13:41 @joeperman

De Shinkansen Alfa-X moet vanaf 2030 gaan rijden. Beeld © ANP

In Japan worden vandaag voor het eerst tests uitgevoerd op hoge snelheid met de Shinkansen Alfa-X, de snelste kogeltrein ter wereld.

De trein moet vanaf 2030 gaan rijden in het noordoosten van Japan en de reistijd tussen Tokio en Sapporo verminderen. Spoorwegmaatschappij JR East wil de trein laten rijden met 360 kilometer per uur.

Dat is 10 kilometer per uur sneller dan de huidige snelheidskampioen, de Fuxing Hao die Sjanghai met Peking verbindt. Beide treinen hebben een maximumsnelheid van 400 kilometer per uur.

Lange neus 

De kogeltrein krijgt een gestroomlijnde neus van 22 meter, langer dan al zijn voorgangers. Dit is nodig om de luchtweerstand te verminderen bij het binnenrijden van tunnels.

Vanwege de lange neus blijft er amper ruimte over voor passagiers in het voorste rijtuig, getuige de drie raampjes aan het einde van het treinstel.

De cabine van de Shinkansen Alfa-X Beeld © ANP

Symbool voor Japanse efficiëntie

De Shinkansen, de Japanse hogesnelheidstrein, maakte zijn debuut in 1964 tijdens de Olympische Spelen in Tokio. De trein is uitgegroeid tot een symbool van Japanse efficiëntie en betrouwbaarheid.

Ze zijn zelden te laat, hoewel er vanuit Tokio om de paar minuten een hogesnelheidstrein vertrekt naar de andere grote steden in het land. Dat maakt de Japanse spoorwegen een goed alternatief voor de luchtvaart.

Hoewel de Alfa-X nu de snelste trein ter wereld is, kan het die titel alweer kwijt zijn op het moment dat hij in gebruik wordt genomen. Op een ander Japans traject, tussen Tokio en Nagoya, wordt gewerkt aan een magneettrein die grotendeels door tunnels zal rijden. Deze zal een topsnelheid krijgen van 505 kilometer per uur.

Snelste kogeltrein

  • Wie snel rijdt, moet snel kunnen remmen. Naast de standaardremmen krijgt de nieuwe kogeltrein daarom speciale luchtdrukremmen op het dak en magnetische platen onder de trein.
  • De trein heeft speciale schokdempers en luchtvering om hem stabiel te houden, zodat de passagiers niet misselijk worden op hoge snelheden.
  • Alfa-X is een afkorting voor Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation.

Bron • RTL Z