Buitenland

Chinese Zijderoute is nu ook de Benelux binnengedrongen

28 maart 2019 11:35

De Chinese president Xi Jinping en zijn vrouw komen aan in Italië. Beeld © EPA

Het is een goede week voor de Chinese belangen in Europa. Na Italië eerder deze week werd ook Luxemburg onderdeel van de nieuwe Zijderoute, een Chinees geopolitiek megaproject.

Dat maakte de Luxemburgse premier Xavier Bettel gisteravond bekend. Bettel was in Beijing op bezoek bij zijn Chinese ambtsgenoot Li Keqiang. De twee landen hebben afgesproken om op economisch, financieel en logistiek gebied 'de samenwerking te verdiepen'.

Luxemburg ondertekende ook een document waarmee het officieel onderdeel wordt van de Zijderoute.

De Zijderoute: een gigantisch project

Die Zijderoute, ofwel het Belt and Road initiative, is een gigantisch project van China waarmee het zijn economische macht wil vergroten. Door te investeren in vooral wegen, havens, vliegvelden en andere infrastructurele projecten in tientallen landen willen de Chinezen nieuwe markten openen waar zij hun producten kwijt kunnen.

Maar het project is omstreden. Critici vrezen dat de Zijderoute niet alleen een economisch project is, maar ook gebruikt wordt om de politieke invloed van China wereldwijd te vergroten. Landen die zich economisch en strategisch afhankelijk maken van de Aziatische grootmacht, zouden uiteindelijk politiek geen weerwoord kunnen bieden, is de angst.

Eenheid EU respecteren

En dat baart ook andere landen in de EU zorgen. De Franse president Macron zei dinsdag nog tijdens een persconferentie met de Chinese president Xi Jinping dat China 'de eenheid van de EU en zijn waarden die het wereldwijd uitdraagt' moet respecteren.

Die opmerkingen kwamen daags nadat Italië, als eerste land van de G7, ook onderdeel werd van de zijderoute. De Italianen tekenden ook een document waarin investeringen in de infrastructuur, waaronder havens, wegen en vliegvelden, worden aangekondigd.

Wat Luxemburg precies heeft afgesproken met China is nog niet duidelijk. Naast Italië en Luxemburg hebben ook veel landen in Oost-Europa al de banden met China flink aangehaald onder de vlag van de zijderoute.

Geld in ruil voor steun

Ook Griekenland, dat jarenlang in financiële nood verkeerde, kreeg een aantal jaar geleden Chinese steun. Het land kocht onder andere een tweetal havens van de Grieken. Volgens Rob de Wijk, oprichter van het Haags Centrum voor Strategische Studies, illustreert die casus goed hoe het Chinese geld invloed heeft op politieke beslissingen.

Hij schrijft dat de Grieken 'uit dankbaarheid voor die Chinese steun' anders zijn gaan stemmen in de VN. Zo blokkeerde Griekenland in 2017 de veroordeling in het internationale orgaan van mensenrechtenschendingen in China.

EU-China-top

Volgende maand gaat de EU als geheel om de tafel met China tijdens een grote top. Ook daar zal het gaan over investeringen over en weer en het respecteren van internationale handelsregels.

De EU heeft – net als de VS – grote bezwaren tegen de manier waarop China buitenlandse investeerders behandelt. Die moeten vaak bedrijfsgeheimen afstaan om zaken te kunnen doen in het land.

Frederieke Hegger legt uit waarom de nieuwe Zijderoute slecht is voor Schiphol, maar goed voor de wereld:

Bron • RTL Z