Buitenland

Voor de verre scheepvaart is brexit volgende week al een feit

Pepijn Nagtzaam • 08 februari 2019 16:31 @pepijnnagtzaam

Beeld © Getty Images

Voor bedrijven die zich bezighouden met internationale handel kan de brexit volgende week al een grote rol gaan spelen. Het gaat dan vooral om Britse bedrijven die goederen verschepen die weken aan boord van een schip zijn. Een klein beetje vertraging kan grote gevolgen hebben voor de Britten, maar ook Nederlandse ondernemers kunnen geraakt worden.

Goederen die bijvoorbeeld van Southampton naar Tokio gaan doen er per schip 38 tot 40 dagen over. De brexit is hoogstwaarschijnlijk over 49 dagen een feit. En dat levert een hoop stress op, want goederen die van Europa naar Australië of Azië worden verscheept - of andersom - moeten volgende week de haven verlaten, om er zeker van te zijn dat ze niet opeens flink worden belast aan de grens van het land van aankomst.

Vertrekken de schepen later, dan komen ze sowieso niet voor de brexitdatum aan. Voor verscheping moet bekend zijn waar de goederen heen gaan en waar het Verenigd Koninkrijk precies staat qua handelspositie. Dat is van flinke invloed op de prijs en regels. Vooralsnog is die positie na 30 maart totaal onduidelijk, al lijken we af te stevenen op een no deal-scenario.

Race tegen de klok

Komende week start een race tegen de klok, zegt Leon Kanters van KPMG-Meijburg & Co. De brexitspecialist weet dat bedrijven strategische voorraden opslaan, maar denkt ook dat er sneller producten de boot op gaan. "Zeker producten waar anders hoge heffingen op komen, wil je op tijd op bestemming hebben", zegt hij.

Als een product op tijd in het land van bestemming kan worden ingevoerd, kan dat veel geld schelen. "Denk aan Schotse whiskey die naar Zuid-Korea gaat. Nu zitten daar geen invoerrechten op, maar na een harde brexit wel. Een zending die je had gepland voor april, wil je misschien in maart laten aankomen om miljoenen te besparen."

Komt een schip op 29 maart aan in de haven van bestemming, dan is er niets aan de hand. De grote vraag is wat er gebeurt als een schip na komende week vertrekt, maar 'te laat' aankomt, op 30 maart of daarna.

Helemaal alleen op de wereld

Als er voor de brexitdatum geen akkoord gesloten wordt tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk, heeft het Verenigd Koninkrijk van de ene op de andere dag met geen enkel land een vrijhandelsakkoord.

Als een schip daarna aankomt, zullen er heffingen betaald moeten worden over de goederen. "Als partijen een prijs hebben afgesproken is het voor de exporteur van levensbelang dat dat exclusief rechten is gedaan", zegt Kanters. Een consumentenprijs zal in ieder geval hoger komen te liggen. 

"Verder is het goed mogelijk dat de goederen dan moeten voldoen aan allerlei goedkeuringen en inspecties", vervolgt Kanters. Flinke vertragingen kunnen dan niet uitgesloten worden. De papieren van de goederen kloppen niet meer, omdat de status van herkomstland Engeland of Schotland dan anders is. "Dan kunnen goederen lang in de haven blijven liggen, of misschien nooit binnenkomen." 

Haast is dus geboden, want straks kunnen bedrijven geconfronteerd worden met hele andere regels dan ze nu kennen. Landen waar nu vrijhandel mee is, daar moet het Verenigd Koninkrijk straks proberen een verdrag mee te sluiten.  

Britten moeten zelfde tarieven hanteren

Als er geen deal komt met de Europese Unie moet het Verenigd Koninkrijk na 29 maart handelen via het Most Favored Nation-principe van de Wereldhandelsorganisatie. Dat betekent dat het Verenigd Koninkrijk, zolang ze geen handelsakkoorden hebben gesloten, ieder land hetzelfde moet behandelen en dezelfde invoerrechten moet hanteren. 

Dat zorgt ervoor dat de Britten dezelfde heffingen moet plaatsen op alle inkomende goederen, of ze nu uit Japan of uit Amerika komen. Omgekeerd geldt dat de Britten zelf moeten betalen bij andere landen om goederen in te voeren, totdat er individuele akkoorden zijn gesloten.

Om een voorbeeld te geven: als een Kia vanuit Zuid-Korea naar het Verenigd Koninkrijk komt, moet het Verenigd Koninkrijk een tarief heffen volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie. Ze mogen Zuid-Koreaanse bedrijven dan geen korting geven. Als dat wel zou gebeuren, zouden andere landen hetzelfde kunnen eisen. 

Met haast de zee op

Bij de rederijen en exporteurs in het Verenigd Koninkrijk wordt komende week er hoogstwaarschijnlijk eentje van stress en haast. Want 'wij' hebben nog 49 dagen tot de brexit, maar zij moeten binnen een dag of negen de schepen op volle zee hebben om op tijd aan te komen. Vertraging zit er even niet in, de boten moeten nog doorvaren ook.

Bron • RTL Z