Buitenland

Geen schepen, geen ervaring: twijfels over no deal brexit-veerdienst

Pepijn Nagtzaam • 31 december 2018 09:05 @pepijnnagtzaam

De haven van Ramsgate in 2012. Beeld © Getty Images

Een van de bedrijven die een Brits overheidscontract heeft gekregen voor een veerdienst bij een no deal brexit heeft geen schepen. Het bedrijf heeft ook nog niet eerder een veerdienst gerund.

Volgens de Britse krant The Guardian is het bedrijf, Seaborne Freight, ook niet van plan om dat te doen tot heel kort voor de uittredingsdatum, 29 maart. Het Verenigd Koninkrijk heeft in totaal voor 108 miljoen pond (120 miljoen euro) contracten gesloten met drie veerbootbedrijven.

Die drie bedrijven moeten garanderen dat er bij een harde no deal-brexit toch nog minstens 4000 vrachtwagens per week van en naar het Verenigd Koninkrijk kunnen als de normale route via Dover vastloopt. De bedrijven maken gebruik van andere vaarroutes en kleinere havens. 

Van nul naar twee naar vier schepen

Seaborne Freight heeft een contract van 13,8 miljoen pond in de wacht gesleept. De veerdienst moet gaan varen tussen Ramsgate en Oostende. Het bedrijf is van plan om pas eind maart, als de brexit een feit is, met twee schepen te gaan varen. 

Tegen het einde van de zomer zou Seaborne Freight met vier schepen willen gaan varen. Een gemeenteraadslid van Ramsgate, Paul Messenger, vraagt zich hardop af of de overheid wel voldoende heeft gecheckt of ze kunnen bouwen op het bedrijf.

De extra route loopt van Ramsgate naar Oostende. Beeld © RTL Z

Ondiepe haven

Het bedrijf heeft geen schepen en geen ervaring, stelt het raadslid. Hij vraagt zich dan ook af hoe het contract vergeven kan zijn. Het raadslid snapt de logica niet van het vergeven van een contract ter waarde van 14 miljoen pond aan een bedrijf dat nog nooit een vrachtwagen over het kanaal heeft gebracht.

Seaborne Freight is twee jaar geleden opgericht. Sindsdien onderhandelt het bedrijf over een veerdienst tussen Oostende en Ramsgate, maar op dit moment vaart er geen boot. De haven van Ramsgate is volgens The Guardian vrij ondiep, wat betekent dat weinig grote schepen geschikt zijn om er te manoeuvreren.

'Goede checks uitgevoerd' 

Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op vragen van RTL Z. Er was op het moment van schrijven niemand telefonisch bereikbaar. Volgens The Guardian stelt het bedrijf van plan te zijn geweest om in februari 2019 te starten met de veerdienst, maar is dat nu uitgesteld tot maart.

Ramsgate heeft geen kanaalveerdienst gehad sinds 2013. Een woordvoerder van het ministerie van Transport laat weten dat het contract aan Seaborne Freights is gegeven terwijl het ministerie weet dat het een nieuw bedrijf is.

Zoals met alle contracten heeft het ministerie 'zorgvuldig gecontroleerd of het bedrijf commercieel, technisch en financieel te vertrouwen is voordat het contract vergeven was'.

EU-bedrijven 

Opvallend is dat de twee andere contracten zijn vergeven aan het Franse Brittany Ferries en het Deense DFDS, twee grote spelers op de veerdienstmarkt. Die twee bedrijven zijn gevestigd in de Europese Unie. Zelfs als de ingehuurde capaciteit niet ingezet wordt - als er bijvoorbeeld een deal gesloten wordt - mogen de bedrijven een deel van het afgesproken bedrag houden, meldt de BBC.

Dan gaat de overheid proberen om de extra capaciteit terug te verkopen aan de markt.

Bron • RTL Z