Buitenland

Adempauze handelsconflict VS-China, 'strijdbijl nog lang niet begraven'

Michaël Niewold • 03 december 2018 14:14 @michaelniewold

Het diner tussen presidenten Xi en Trump. Rechts naast Trump zijn handelsgezant, Robert Lighthizer, die het Amerikaanse onderhandelteam leidt. Beeld © AFP

De negentig dagen adempauze in de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten is met blijdschap ontvangen op financiële markten én bij autofabrikanten die in de VS auto's maken. De vraag is hoe lang dat optimisme duurt.   

Volgens correspondent Sjoerd den Daas is het de Chinese president Xi Jinping die 'kan thuiskomen' met het resultaat van twee en een half uur dineren met Trump. De twee leiders ontmoetten elkaar in de kantlijn van de G20-top, de twintig machtigste economieën ter wereld troffen elkaar dit weekend in Buenos Aires. 

Strijdbijl en grieven

"De strijdbijl is nog lang niet begraven, want er is nog niks afgesproken over kennisoverdracht of markttoegang voor buitenlandse bedrijven", analyseert Den Daas. En dat zijn toch de grootste grieven van de regering Trump.

"Hij kan zeggen dat hij de relatie met het belangrijkste land ter wereld in een rustiger vaarwater heeft weten te brengen, zonder er iets concreets voor beloofd te hebben", zegt Den Daas. 

Opluchting beleggers

Echt veel is er inderdaad niet bereikt, zegt ook Durk Veenstra, RTL Z-beurscommentator. "Als beide partijen zeggen: dit is een succes, tsja, dan is het een succes." De AEX staat dan ook op een winst van ruim 1 procent

Dat er een adempauze is, zal een zeer grote opluchting zijn, vult Jos Versteeg van InsingerGilissen aan. Dat de handelsoorlog niet verder escaleert, is onder meer goed nieuws voor grote techbedrijven.

Zij zijn afhankelijk van toeleveranciers uit de semiconductorindustrie, bedrijven zoals ASML, ASMI en Besi, vertelt Versteeg. "Die zijn wereldwijd met elkaar vervlochten en als je daarin gaat morrelen, krijg je grote verstoringen."

Auto-industrie profiteert

Er is ook goed nieuws voor autobedrijven, meldt president Trump. Via een tweet verkondigt hij dat de huidige Chinese tarieven van 40 procent op auto's die uit de VS komen, verlaagd of weggehaald zullen worden. Voor auto's van buiten de VS gold een tarief van 15 procent.

Amerikaanse autobouwers, zoals Tesla en Ford, zijn dus blij dat de heffingen verlaagd worden. Ook BMW profiteert: het bedrijf heeft een fabriek in de VS die onder meer voor de Chinese markt produceert. De Beierse automaker gaf in de zomer zelfs een winstwaarschuwing af vanwege de handelsoorlog

Een akkoord, twee verklaringen

De uitleg aan beide kanten over wat er nu precies is afgesproken, is ook veelzeggend. Hoe de deal in de twee landen wordt uitgelegd, loopt nogal uiteen. Zo staat er in het persbericht namens president Xi geen tijdslimiet, in dat van Trump wel (90 dagen)

Een ander belangrijk verschil: China meldt dat de verhoging van 10 naar 25 procent tariefsverhoging op goederen ter waarde van 200 miljard van de baan is. In het persbericht namens Trump staat dat die tarieven alsnog verhoogd worden als er na de 90 dagen geen akkoord is. 

'Extreem kort'

Die kans is best aanwezig, want het zal heel moeilijk worden om tot zo'n deal te komen omdat de negentig dagen 'extreem kort zijn om echt vooruitgang te kunnen boeken' zegt Stephen Olson, die in het verleden namens de VS over handelsverdragen onderhandelde.

"Het gaat over zeer ingewikkelde zaken als diefstal van intellectueel eigendom. Maar als het doel is om vrede te sluiten, dan is dat zeker haalbaar in de negentig dagen", aldus Olson tegen persbureau Bloomberg

Addertje

Daarnaast zit er een addertje onder het gras in Xi's belofte meer Amerikaanse producten te importeren. "Dat is niet echt concreet en bovendien gebeurt het al ten dele", legt Den Daas uit.

Een ander goed voorbeeld van een loze Chinese toezegging, is die dat het land alsnog de overname van NXP door Qualcomm goedkeurt. Die overname van het Nederlandse bedrijf door de Amerikaanse chipfabrikant à 37 miljard euro was al afgeblazen

Bron • RTL Z