Buitenland

Chinezen kopen zich suf op Singles Day, groter dan Black Friday

11 november 2018 22:00

Beeld © AFP

In China was vandaag het grootste koopjesfestijn ter wereld gaande: Singles Day. De totale omzet was vandaag 31 miljard dollar, een record. Dat is veel meer dan er wordt omgezet op Black Friday, in de VS.

Vorig jaar zette Alibaba op Guanggun Jie, zoals de dag in het Chinees heet, nog ruim 25 miljard dollar om. Dat was 39 procent meer dan in 2016. Nu is het dus weer gegroeid.

Bedacht door studenten

Singles Day werd in de jaren negentig bedacht door vier studenten. Vanaf 2009 is het een koopfestijn op internet geworden. In dat jaar begon Jack Ma, de oprichter van Alibaba, 11 november te gebruiken om mensen naar zijn internetwinkels te lokken met speciale aanbiedingen.  

De dag werd afgetrapt met een grote tv-show.

De speciale feestdag werd rond middernacht met een grote tv-show afgetrapt. Toen het twaalf uur werd, stroomden de eerste bestellingen binnen. Alibaba zette in de eerste vijf minuten al zo'n 3 miljard dollar om.

Luxe goederen

Niet alleen consumentenelektronica liepen goed, ook veel luxe goederen. Volgens Chinese media werden er zelfs dure auto’s gekocht. Vooral producten van Xiaomi, Apple en Dyson waren populair.

Het is vooral in China een groot succes. In het westen probeert Alibaba het ook inmiddels, gevolgd door Nederlandse webshops. Maar hier slaat het tot nu toe minder aan.

Bron • RTL Nieuws / ANP