Buitenland

Indrukwekkende beelden: China's strijd tegen de deelfiets

27 november 2017 18:15

Zo'n 30.000 fietsen op een hoop in Shanghai. Beeld © VCG via Getty Images

Ze werden massaal omarmd, maar nu massaal gedumpt. Deelfietsen rukten de afgelopen jaren op in steden in heel China. Maar lukraak geparkeerde fietsen zorgen nu voor zoveel overlast dat gemeenten de fietsen weghalen en dumpen op 'fietsbegraafplaatsen'. En dat levert mooie beelden op.

De deelfiets deed een paar jaar geleden haar intrede in China en werd snel omarmd. Startups in het land doken op het succes van de fiets die via een smartphone van het slot gaat en dan voor een klein bedrag - bij Mobike bijvoorbeeld omgerekend zo'n twintig cent per uur - kan worden meegenomen.

16 miljoen deelfietsen

Volgens het Chinese ministerie van Transport telt het land 70 bedrijven die deelfietsen aanbieden. Samen hebben ze 16 miljoen fietsen en 130 miljoen gebruikers. Al die gekleurde fietsen zorgen inmiddels voor overlast in de vorm van overvolle stoepen en fietsen die overal maar geparkeerd worden.

Zoals in Shanghai (24 miljoen inwoners) waar volgens de China Daily momenteel 1,5 miljoen deelfietsen zijn. In de krant zegt Guo Jianrong van de Shanghai Bicycle Association dat er eigenlijk maar plek is voor 600.000.

De gemeente Shanghai riep speciale parkeerplekken voor de deelfietsen in het leven, maar dat loste niets op. Eind augustus liet de gemeente weten dat het harder zou optreden tegen verkeerd geparkeerde fietsen. Het nam er 150.000 in beslag die op een hoop gedumpt worden.

Miniatuurvoorbeeld

Op de 'fietsbegraafplaats' in Shanghai liggen 30.000 deelfietsen. (Foto: Getty Images) 

Hoewel de Chinese regering niet tegen deelfietsen is, en al helemaal niet tegen alle voordelen voor het milieu is, zijn er wel strengere richtlijnen nodig, zo liet het ministerie in augustus weten. 

Miniatuurvoorbeeld

Een medewerker van Ofo in Beijing legt een kapotte fiets bij de rest. (Foto: Getty Images)

Dat het succes te snel ging, blijkt niet alleen uit de fietstenbegraafplaatsen, maar ook uit faillissementen van de deelfietsbedrijven. Zo ging Bluegogo, één van de grootste in China, onlangs failliet. Deze startup was in januari begonnen en had binnen zes maanden 600.000 fietsen in Chinese steden staan.   

In de Financial Times zegt Xue Yu, een analist bij marktonderzoeksbureau IDC, dat het faillissement een teken is dat de deelfietsbubbel in China nu gebarsten is.

Miniatuurvoorbeeld

Ook in Hefei haalde de gemeente duizenden deelfietsen van straat. (VCG via Getty Images)

China is niet het enige land waar de deelfietsen overlast veroorzaken. In Amsterdam leidde klachten over fietsen die overal maar neer werden gezet, tot een verbod vanuit de gemeente. Startup FlickBike stopte er na deze mededeling mee. 

Bron • RTL Z