Buitenland

China wordt overspoeld door elektrische autoproducenten (en dat is geen goed nieuws)

30 augustus 2016 21:12

Beeld © ANP

Het leek zo’n goed idee: de Chinese regering wilde koploper worden in de verkoop van elektrische auto’s. Het land stelde subsidie beschikbaar, maar zadelde zichzelf daarmee op met een probleem: een berg nieuwe autobedrijven en een run op de subsidiepot.

China staat misschien in de hoofden van het grote publiek nog bekend als ‘de grote vervuiler’ van de wereld, maar stiekem wordt het stapje voor stapje de grote voorloper op gebied van duurzame energie.

De Chinese regering, bekend om haar strakke economische doelen, heeft haar zinnen onder meer gezet op de markt van elektrische auto’s. En tot nu toe gaat dat vrij voorspoedig. De Chinezen gaan dit jaar zo’n 600.000 auto’s verkopen, is de verwachting. Drie keer zo veel als de Amerikanen.

Tsunami aan autostartups

Maar de florerende markt kent ook zo haar nadelen, schrijft Forbes. De nieuwe auto-startups komen als paddestoelen uit de grond. De, veelal startende, ondernemingen worden overspoeld met investeerders die verwachten dat de auto’s de komende jaren als warme broodjes over de toonbank vliegen.

Klinkt goed, maar die twee ontwikkelingen zorgen voor een enorm gefragmenteerde markt. China heeft nu 190 elektrische autoproducenten. Dat zijn er veel te veel, want voor autoproductie heb je schaal nodig.

Autoboefjes

Daarnaast zitten er ook een paar boefjes tussen de autoproducenten, ontdekten de Chinese autoriteiten. Het aantal verkochte elektrische auto’s in 2015 bleek 30.000 stuks meer te zijn dan het officieel geregistreerde aantal auto’s. Autoproducenten bleken de boel te flessen en auto’s te verplaatsen naar niet bestaande consumenten om zo subsidie op te strijken.

Het Chinese ministerie van Industrie en IT heeft nu een voorstel gedaan voor nieuwe regels die het moeilijker moeten maken de elektrische automarkt te betreden. De sector kan in september feedback leveren; waarna de nieuwe regels, al dan niet aangepast, worden ingevoerd.