Binnenland

Telegraaf Media Group schrapt nog eens 150 banen

22 november 2017 08:54

Telegraaf Media Group schrapt nog eens 150 banen
Het pand van Telegraaf Media Groep in Amsterdam. Beeld © ANP

De komende jaren verdwijnen er bij TMG 150 banen, vooral in ondersteunende functies. Dit is volgens ceo Marc Vangeel nodig om het bedrijf weer 'back in business' te krijgen.

TMG is sinds juni in handen van het Mediahuis, een Belgische uitgever. Die wil het mediabedrijf zo snel mogelijk weer een gezond maken, door meer in te zetten op online activiteiten en behoud van marktaandeel, zo maakte het vandaag bekend. Verlies van banen 'is daarbij helaas onvermijdelijk'.

Daarnaast willen ze het bedrijf slimmer organiseren. Dat zou mogelijk zijn nu Sky Radio en puzzeldochter Keesing gedeeltelijk zijn verkocht. Ook zet TMG de voorgenomen reorganisaties op de redacties van zijn regionale kranten door. 

Bezuiniging na bezuiniging

Die werd afgelopen jaar stilgelegd toen een biedingsstrijd losbarstte tussen Mediahuis en Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. Wel is het aantal banen dat daar verloren gaat teruggebracht van 45 naar 25, zegt een woordvoerster.

De afgelopen jaren kende TMG bezuiniging na bezuiniging, als gevolg van de  zwakkere advertentiemarkt. Vorig jaar maakte het bekend 450 arbeidsplaatsen te schrappen (259 fte) vanwege tegenvallende resultaten. Daar kwamen later nog eens 75 banen bij.  

Regionale kranten verminderd

Bij de regionale kranten komt de focus op Noord-Holland te liggen en op duiding en achtergronden van het regionale nieuws. Het aantal edities, nu nog zestien, wordt geleidelijk verminderd en van de huidige vijf websites blijven er twee over.

Het bedrijf streeft ernaar gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te vermijden. TMG telde halverwege het jaar 1362 voltijdbanen. Vangeel benadrukt dat 'TMG ongelofelijk veel potentie in huis heeft'. "De Telegraaf is een geweldig sterk merk met ongeëvenaarde naamsbekendheid en bereik.''

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen