Binnenland

Protest uitbreiding Lelystad Airport neemt toe

12 september 2017 15:58

Protest uitbreiding Lelystad Airport neemt toe
Beeld © ANP

Vijf petities met ruim 71.000 handtekeningen tegen de uitbreiding van Lelystad Airport zijn vanmiddag aangeboden aan de Tweede Kamer.

Lelystad Airport moet vanaf 1 april 2019 een deel van de (vakantie)vluchten van Schiphol overnemen. En daar zitten omwonenden op de aanvliegroutes niet op te wachten. Eén route loopt zelfs over vliegveld Teuge in Gelderland, dat hierdoor met het bestaan wordt bedreigd

Vliegveld Lelystad, dat eigendom is van de Schiphol Group, wil in 2033 25.000 landende en vertrekkende vliegtuigen afhandelen, tien jaar moet het vliegveld 45.000 vliegbewegingen aankunnen. 

Stil protest

"Het is mooi om dit stille protest te zien, het is heel belangrijk dat dit wordt gedaan", zegt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks.

Ze vindt dat er door experts nog eens goed gekeken moet worden naar de herindeling van het luchtruim: "Dit is een heel slecht plan, de 45.000 extra vliegbewegingen zorgen voor veel overlast voor de mensen die er wonen en de natuur." 

Routes trekvogels verstoord

Kröger doelt op de uitstoot die vliegtuigen veroorzaken en het effect op trekvogels. Deze vliegen volgens Kröger op dezelfde hoogte van 1800 meter als de vliegtuigen. Hun trekroutes worden verstoord en de kans op botsingen met vliegtuigen neemt toe, aldus Kröger.

Volgens haar zijn er andere oplossingen voor het gebrek aan capaciteit op Schiphol: "Er gaan iedere dag 60 vliegtuigen op en neer naar Londen, terwijl je ook de Eurostar kunt nemen."

Schiphol barst uit z'n voegen

De reden dat het kabinet wil dat Lelystad uitbreidt, is dat het Schiphol niet verder mag groeien dan de huidige toegestane 500.000 vliegbewegingen per jaar. Dat plafond is al bijna bereikt. 

"Het is gewoon een politieke keuze: men wil namelijk niet minder vliegen, uit vrees dat er werkgelegenheid verdwijnt", zegt luchthaveneconoom Hans Heerkens. "Want zelfs met goeie redenen zoals het milieu of de volksgezondheid durft men groei niet tegen te houden."

'Deel van de oplossing'

Maar (vakantie)vluchten overhevelen naar Lelystad is maar een deel van de oplossing voor het probleem van Schiphol. "De maximale groei van kleine luchthavens is te beperkt om een sluitende oplossing te bieden", aldus Heerkens.

Andere oplossingen zoals het duurder maken van tickets of een stop op de groei van het vliegverkeer stuiten op veel verzet van consumenten en het bedrijfsleven. Toch zou Nederland volgens Heerkens moeten inzetten op de zakelijke reizigers, want die zorgen voor economische groei.

Lees ook: Uitbreiding Schiphol 'geen oplossing problemen Schiphol'

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen