Binnenland

'Pak misleidende etiketten op voedingsmiddelen Europees aan'

14 juni 2018 07:09

'Pak misleidende etiketten op voedingsmiddelen Europees aan'

De Europese consumentenkoepel BEUC wil dat er Europese regels komen om misleidende informatie op voeding aan te pakken.

BEUC heeft onderzoek van consumentenorganisaties in tien EU-landen geanalyseerd en gebundeld. Daaruit blijkt dat fabrikanten de waarheid over hun producten nogal eens 'oprekken'. "Het is opvallend dat bijvoorbeeld een 'ananas- en kokosnootsapje' in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat'', zegt BEUC-directeur Monique Goyens.

'Boordevol gezond fruit'

Er wordt ook gretig gebruik gemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes of yoghurt die volgens de verpakking boordevol gezond fruit zitten. Om consumenten eerlijkere informatie te bieden, stelt BEUC voor dat het percentage fruit op het etiket wordt vermeld.

Ook wil BEUC dat er minimumeisen voor de hoeveelheid volkorengranen komen om brood, koekjes of pasta een volkorenproduct te mogen noemen. Overigens voldoet Nederlands volkorenbrood wél aan alle vereisten; daarop wordt door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) toegezien, meldt het Nederlands Bakkerij Centrum.

Weinig gedragsverandering

De organisatie adviseert tevens om Europese definities op te stellen voor termen als 'traditioneel', 'ambachtelijk' en 'natuurlijk'.

In 2013 voerde de Consumentenbond al eens in Nederland campagne tegen misleidende etiketten. Die leverde weinig gedragsverandering bij fabrikanten op. Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Duitse consumenten informatie op voeding en drankjes niet vertrouwt. "Dit rapport bewijst dat ze daar goede redenen voor hebben", stelt BEUC.

Meer op rtlnieuws.nl:

Bron • RTL Nieuws / ANP