Binnenland

KLM sluit deal met Russische vrachtvlieger na dreigementen

Maaike Homan • 03 november 2017 10:30 @MaaikeUtrecht

KLM sluit deal met Russische vrachtvlieger na dreigementen
Schiphol zit aan de maximale capaciteit van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Beeld © ANP

KLM heeft een 'commerciële overeenkomst' gesloten met het Russische Air Bridge Cargo. Deze vrachtmaatschappij raakte een deel van de landingsrechten op Schiphol kwijt, waarop Rusland dreigde het luchtruim te sluiten voor Nederlandse maatschappijen. "Dit schept een gevaarlijk precedent."

KLM wil verder niet ingaan op details van het akkoord maar heeft waarschijnlijk zogeheten slots (start- en landingstijden) uitgeleend aan ABC. Eerder deze week greep minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat eigenhandig in. "Ik heb aangedrongen op een oplossing", zegt ze tegen onze Haagse redactie. 

"Er was een acuut probleem en dat is nu opgelost door de private partijen." Naar de 'problematiek' van de slots en cargomaatschappijen gaat de minister de komende tijd 'goed kijken'. Op de vraag of ze gezwicht is voor druk uit Rusland, zegt Van Nieuwenhuizen: "Ik ben niet gezwicht."      

'Slimme constructie'

Volgens Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige aan de Universiteit Twente, is de gesloten overeenkomst een 'slimme constructie' maar wel één die 'een gevaarlijk precedent schept'. Dreigen loont kennelijk. "Terwijl dit toch echt de eigen schuld is van maatschappijen."

Wie niet voor 80 procent gebruik maakt van een slot kan de rechten hierop kwijtraken. "Bovendien is het al jaren bekend dat Schiphol de maximale capaciteit zou gaan bereiken en dus vol zou raken."

Toewijzen slots

De slots worden toegewezen door een slotcoördinator van de onafhankelijke organisatie Airport Coördination Netherlands. En die houden zich weer aan de Europese regels die stellen dat de slots neutraal en onafhankelijk moeten worden toegewezen.

Het ACN wordt gefinancierd door de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia, Martinair en TUIFly en de Schiphol Group waar de luchthavens Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam/The Hague Aiport onder vallen. 

'Chantage loont'

Volgens slotcoördinator Caroline Ditvoorst ligt angst voor de Russen ten grondslag aan de overeenkomst die nu gesloten is. In een interview met NRC Handelsblad zegt zij dat het ministerie toegeeft aan de Russische druk. "Ik vind dat onbegrijpelijk. De Nederlandse boodschap is dat chantage loont", zegt ze tegen de krant. 

Ook zegt ze dat ze het ministerie al deze zomer gewaarschuwd heeft, toen bleek dat Russische vertegenwoordigers van ABC boos waren op het inperken van hun slots en dreigden met overheidsacties. 

Belang KLM

Voor KLM is een oplossing van groot belang. Als het Russische luchtruim echt zou worden gesloten, levert dat flinke problemen op. In de eerste plaats kunnen er dan natuurlijk geen vliegtuigen meer naar Russische steden vliegen.

Maar ook vluchten naar Singapore en China zouden ver om moeten vliegen. Dat levert al snel drie tot vijf uur meer reistijd op, plus de kosten voor extra brandstof en vliegend personeel. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen