Binnenland

Gesjoemel bij import auto's, 'schatkist loopt miljoenen mis'

18 november 2017 18:22

Gesjoemel bij import auto's, 'schatkist loopt miljoenen mis'
Archieffoto. Beeld © ANP

Door gesjoemel bij de import van auto’s loopt de schatkist grote bedragen aan belasting mis. Met allerlei trucs drukken importeurs de waarde van de auto. Dat scheelt volgens CDA-kamerlid Pieter Omtzigt tientallen en misschien zelfs honderden miljoenen euro’s aan belastinginkomsten.

De import van auto’s blijft maar stijgen. Het aantal ingevoerde auto’s bereikt dit jaar een nieuw record van ruim 200.000, blijkt uit de laatste cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer die RTL Nieuws heeft opgevraagd. De stijging komt deels door een tekort aan compacte benzineauto’s in Nederland

Vooral bij duurdere auto’s is ook een fors belastingvoordeel te halen. Dat komt door de aanschafbelasting, de bpm. In andere landen kennen ze deze belasting niet, waardoor auto’s duizenden euro’s goedkoper zijn. Importeer je een auto dan betaal je alsnog bpm, maar dat is dan over de waarde van de auto op dat moment. Dat scheelt enorm.

Industrie

Er zijn verschillende manieren om de belasting die je moet betalen te berekenen. En er is een hele industrie ontstaan van bedrijfjes die je helpen zo min mogelijk belasting te betalen.

Zeker bij duurdere auto’s kan het lonen om niet uit te gaan van de boekwaarde van de auto maar een taxatie te laten uitvoeren. Heeft een auto schade, dan valt de waarde en dus ook de te betalen belasting lager uit.

Rekenvoorbeeld:

Als je in Nederland een auto koopt van 20.000 euro, is 3000 euro daarvan aanschafbelasting.
In Duitsland of België, waar ze die belasting niet kennen, kost-ie dus maar 17.000 euro.
Na twee jaar zijn ze allebei evenveel in prijs gedaald.

De Nederlandse auto is dan nog 14.000 euro waard, de Duitse of Belgische nog 11.000 euro.
Als je die importeert, betaal je daar alsnog belasting over, afhankelijk van de waarde die de auto nog heeft. En is dan bijvoorbeeld nog maar 2000 euro.

 

Fraudegevoelig

"Het systeem is fraudegevoelig", zegt BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt. Sommigen gaan daar heel ver in, zien ze bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Bij keuringsstations zien ze auto’s waar bijvoorbeeld hele voorkanten af zijn gesloopt om de taxatiewaarde te drukken. "Zogenaamde nepschades", zegt CDA-kamerlid Pieter Omtzigt. "Beschadigde deuren die er voor de taxatie in zijn gezet, hele ondiepe krasjes die zijn gemarkeerd om de waarde omlaag te krijgen, het is eindeloos wat ik aan trucs hoor."

Miljoenen

Het is vaak moeilijk aan te tonen dat is gesjoemeld met de waarde van de auto. Eerdere aanscherpingen van de regels hebben nog weinig veranderd aan deze praktijken. De import van auto’s blijft maar stijgen. Bij een kwart van de auto’s wordt gekozen voor taxatie. De schatkist loopt volgens Omtzigt miljoenen mis door de ontweken en ontdoken belasting: "Zeker tientallen maar het kan ook honderden miljoenen zijn."

"Onwenselijk", vindt ook het ministerie van Financiën, dat erkent dat makkelijk te sjoemelen valt met de waarde van de auto, waardoor de schatkist veel inkomsten misloopt. Staatssecretaris Menno Snel gaat kijken of hij het gesjoemel met de bpm kan stoppen. Maar het is 'complexe materie', waarschuwt hij. De Belastingdienst is bij pogingen om op te treden tegen dit soort praktijken al een aantal keer teruggefloten door de rechter.

Aantal geïmporteerde auto's 

2012      78578
2013      97283
2014      117.996
2015      150.428
2016      176.542
2017      210.000 (eind oktober 172.240)

Bron: RDW

Bron • RTL Nieuws