Binnenland

Terugroepactie: moet mijn Volkswagen naar de garage?

29 september 2015 12:51

Beeld ©

Een enorme terugroepactie van Volkswagen: elf miljoen auto's moeten wereldwijd terug naar de garage. Wat gebeurt er met mijn Volkswagen, Audi, Skoda of Seat? Vier vragen.

1. Een enorme terugroepactie: wat nu?
Klanten kunnen binnen enkele dagen bericht van de autobouwer tegemoetzien, waarin zij worden opgeroepen om met hun auto naar de Volkswagen-dealer te gaan. Ook Audi's, Skoda's en Seat's waarmee gerotzooid is, worden teruggeroepen. Het gaat om dieselauto's die tussen 2009 en 2015 zijn gebouwd:

  • 5 miljoen Volkswagens
  • 1,8 miljoen VW bedrijfswagens
  • 2,1 miljoen Audi's
  • 1,2 miljoen Skoda's
  • 1 miljoen overig (o.a. Seat)

In Nederland gaat het om 160.000 auto's, liet importeur Pon weten.

2. Wat gaan ze doen met mijn auto?
De garage gaat de software vervangen waarmee gesjoemeld is. Er wordt feitelijk andere software geïnstalleerd, waardoor de auto's wel aan de emissie-eisen zullen voldoen. Wat je krijgt, is een schonere auto, legt RTL Z-verslaggever Marc de Jong uit. "Maar je hebt ook een auto die waarschijnlijk minder presteert dan je gewend was. Een lagere topsnelheid, minder snel optrekken, dat soort dingen. Als de auto zuiniger moet, dan wordt hij geknepen, zoals dat heet."

3. En als ik dat niet wil, kan ik er dan onderuit?
"Het is geen verplichting om naar de dealer te gaan. Je kunt ook zeggen: die sjoemelsoftware kan me niks schelen. Van die auto's zijn de meeste nog wel in onderhoud bij de dealer. Dan gaan ze de software alsnog inbouwen bij de volgende servicebeurt."

4. Waarom is Volkswagen tot dit besluit gekomen?
Ze willen zo snel mogelijk het vertrouwen van de klant terugwinnen, zegt Duitsland-correspondent Jeroen Akkermans. "Het gaat op dit moment alleen om de huidige Volkswagen-rijders en niet om de toekomstige kopers. Dus het is maar zeer de vraag of ze hiermee het vertrouwen herstellen. Maar de leiding heeft geen alternatief. Ze hebben het gisteravond in een vergadering met 1000 topmanagers besloten."

Volkswagen heeft 6 miljard euro opzij gezet om de problemen het hoofd te bieden. "Men maakt zich zorgen over de positie van Volkswagen op de markt en om het aandeel. Maar vergeet niet: Volkswagen is één van de grootste automerken ter wereld geweest, maar met hoge vaste lasten en een lage winstmarge. Dat zal alleen maar verder uiteenlopen. Het wordt moeilijker om Volkswagen bijeen te houden."

Bron • RTL Nieuws