Binnenland

Omslagpunt: Netflix straks populairder dan bioscoop

Saskia van Huijgevoort • 29 september 2015 15:22 @Saskia_vanH

De groei van radio en tv-reclame komt onder druk te staan omdat jongeren vaker Netflix of YouTube bekijken. Beeld © ANP

Een historisch omslagpunt. In 2017 zullen Nederlanders meer meer geld uitgeven aan online muziek en films, dan aan de ouderwetse schijfjes, 'dode bomen' en bioscoopkaarten. Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor van consultancybureau PwC.

In totaal geven Nederlanders 10,2 miljard euro per jaar uit aan abonnementen op muziek, film, kranten, internet en tv. De helft daarvan wordt online uitgegeven en dat aandeel wordt steeds groter. Sinds 2005 stijgt de digitale verkoop met 6 tot 7 procent per jaar, terwijl de 'fysieke' producten elk jaar 1 procent minder populair worden. 

De trend is in winkelstraten allang te zien: consumenten bezoeken Videoland liever online en de Free Record Shop haalde 2015 niet eens. Dit jaar al zullen de inkomsten in de digitale muziek die van fysieke cd's en dvd's overstijgen. Vanaf 2020 moeten ook de papieren kranten eraan geloven en is de online markt groter dan de fysieke.

Online verkoop stijgt harder
Consumenten betalen liever voor online 'toegang' tot media. "De consument koopt geen cd's, dvd's of games meer, maar neemt een abonnement op streaming diensten. In 2019 zijn de inkomsten uit mobiele abonnementen zelfs hoger dan uit vaste internetaansluitingen", zegt onderzoeker Ennèl van Eeden. Het traditionele eigendomsmodel, waarbij een consument iets 'bezit', lijkt uit de mode te raken. 

Het meeste geld wordt besteed aan film on demand, bijvoorbeeld Netflix, Spotify en Apple Music. PwC verwacht dat dit aandeel in vijf jaar tijd zal stijgen van 250 miljoen naar 420 miljoen euro in 2019. Een enorme groei, want bijvoorbeeld Netflix is pas twee jaar in Nederland beschikbaar. 

Advertenties vaker online
Ook de advertentiebestedingen zullen steeds meer naar online verschuiven. De groei van radio- en tv-reclame komt onder druk te staan omdat jongeren vaker Netflix of YouTube bekijken. 

"Oudere generatie kunnen nog steeds bereikt worden door de traditionele televisiekanalen, maar de jongere generatie wordt daar niet meer mee bereikt. Jonge volwassenen die geboren zijn na 1995 geven op dit moment zo'n 275 euro per jaar aan online media uit. Verwacht wordt dat dit bedrag in 2019 zal stijgen naar 324 euro, dat is meer dan hun ouders.