Binnenland

Hoe haalbaar zijn de CO2-neutrale beloftes van bedrijven?

Saskia van Huijgevoort • 30 november 2015 17:19 @Saskia_vanH

'Bedrijven lopen daarbij voor op de Nederlandse regering' Beeld © ANP

Bedrijven laten in de aanloop van de klimaattop maar al te graag weten dat ook zij CO2-reductie hoger op hun agenda willen zetten. Zo wil ING geen leningen meer geven voor nieuwe kolencentrales en pakt Unilever zijn eigen uitstoot aan.

Vandaag begon de top en nu het onderwerp hoog op de agenda staat bij zowel politici als media, grijpen veel bedrijven de gelegenheid aan om te benadrukken hoe milieuvriendelijk hun toekomstplannen zijn.

"Bedrijven worden steeds meer bewust van klimaatverandering en lopen daarbij voor op de Nederlandse regering", zegt Ernst Worrell, hoogleraar Energie, materialen en milieu aan de Universiteit Utrecht. Zo financiert de ING Bank met onmiddellijke ingang geen nieuwe kolencentrales meer. Bedrijven die voor meer dan de helft actief zijn als exploitant van deze energiecentrales, kunnen er ook geen geld meer lenen.

ING bant kolencentrales
Voor Nederland heeft deze beslissing weinig impact, want er worden voorlopig geen nieuwe kolencentrales meer gebouwd, zegt Worrell. "In Oost-Europa en Azië, zoals India en China, is dat nog wel het geval."

"We hebben dit beleid wereldwijd ingevoerd", vertelt een woordvoerder van ING. Hij zegt daarbij wel dat de bank sowieso al weinig kolencentrales financierde. "Het is lastig om te zeggen hoeveel leningen we door dit besluit niet financieren. We weten niet hoeveel vraag er is in de toekomst en hoeveel kolencentrales daar bij voor ons hadden gekozen om een lening af te sluiten."

​Unilever wil ook klimaatneutraal zijn
Unilever laat ook weten klimaatneutraal te willen worden. Ze willen zelfs meer hernieuwbare energie opwekken dan nodig en dat verkopen in de markten waar het bedrijf actief is. In 2020 wil het klimaatneutraal zijn, dat betekent dus ook dat het geen elektriciteit meer afneemt die met steenkool is opgewekt. 

"Voor dit soort multinationals is het relatief eenvoudig om niet te veel energie te gebruiken, want ze werken met veel leveranciers", zegt Worrell. Hij vindt het goed van de multinational dat ze deze stap nemen, maar benadrukt dat het bedrijf met veel toeleveranciers werkt. "Het staal voor de blikjes komt ergens vandaan."

Alleen voor het eigen bedrijf
De doelstelling van Unilever om klimaatneutraal te worden geldt alleen voor de eigen bedrijven, zegt een woordvoerder tegen RTL Z. De multinational heeft in Nederland en België vier fabrieken, waarvoor de regels wel gelden. Hoe dat gaat gebeuren, wordt per fabriek bekeken. Het bedrijf wijst naar eigen ijsmerk Ben & Jerry's, waarbij een deel van het afval energie oplevert voor de fabriek. Dat is overigens iets dat het het merk al sinds 2007 doet.  

In Engeland wordt het broodbeleg Marmite, ook van Unilever, zoveel mogelijk energieneutraal geproduceerd. Het bedrijf begon daarmee in 2008 en kondigde in mei dit jaar aan 1 miljoen ton CO2 te hebben bespaard. Een deel van het afval wordt omgezet in methaan.

Daarnaast stelt het bedrijf onder de Unilever Sustainable Living Strategy sinds 2010 wel bepaalde eisen aan leveranciers, zoals het halveren van de milieu-impact van de producten en de gezondheid en het welzijn van meer dan een miljard mensen verbeteren. 

Vodafone 'is klimaatneutraal'
Vodafone stuurde vandaag een persbericht uit waarin het bedrijf aankondigt klimaatneutraal te zijn. De telecommaatschappij gebruikt enerzijds duurzame energie en probeert aan de andere kant de CO2-uitstoot te compenseren door een windenergieproject in India te steunen, waar Vodafone een grote mobiele operator is.

Het bedrijf was de hele namiddag onbereikbaar voor commentaar. Worrell vertelt dat telecombedrijven tegenwoordig veel alternatieven hebben, zoals bijvoorbeeld voor de datacenters. "Die produceren veel restwarmte, waardoor veel ventilatie en koeling nodig is. Er zijn bijvoorbeeld ontwerpen waarbij minder koeling nodig is of waarbij consumenten een deel van de hardware thuis als radiator aan de muur hangen." Vodafone investeert al een tijd in technologie om CO2-uitstoot van datacenters terug te dringen

'Goed initiatief'
Alhoewel sommige plannen nog wat concreter moeten worden, neemt het niet weg dat deze bedrijven op de goede weg zitten, benadrukt Worrell. Hij noemt als voorbeeld Tata Steel, die een grote hoeveelheid zonnecellen op het dak plaatst om zo zelf energie op te wekken. "Als grote bedrijven het voortouw nemen, dan is dat heel positief. Een aantal ligt nog dwars, maar je ziet dat de rest stappen maakt. En sommigen zelfs hele goede." 

Bron • RTL Z