Binnenland

Kromme komkommers, biologische eieren: we kopen veel bewuster

04 februari 2016 02:25

Beeld © ANP

We denken veel beter na over wat we waar kopen en vooral ook waar we niét kopen dan een kleine 15 jaar geleden. Inmiddels is een op de drie Nederlanders een 'buycotter' en koopt bijvoorbeeld fairtrade-kleding, biologische eieren, of neemt juist die kromme komkommer mee uit de supermarkt.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau: 33 procent van de Nederlanders koopt tegenwoordig op een of andere manier maatschappelijk bewust. Dat was in 2002 nog 26 procent.  

Boycotten ook meer
Ook weigeren we nu veel vaker dan toen bepaalde producten, denk bijvoorbeeld aan kiloknallers, te kopen. Inmiddels boycot 15 procent van de Nederlanders bepaalde producten, tegenover 10 procent in 2002.

Vooral de impact van het eten van vlees lijkt tot bijna iedereen te zijn doorgedrongen. 77 procent van alle Nederlanders is bewust minder vlees gaan eten.  

Niet alleen voor de rijken
Opvallend is dat het SCP ook naar eigen zeggen 'de mythe doorprikt' dat bewust boodschappen doen alleen iets is voor de rijken. Zeker onder de 'deelconsumenten' (Thuisafgehaald, Snappcar en Airbnb bijvoorbeeld) zijn juist veel mensen met een kleine portemonnee.

Meer op rtlnieuws.nl:

Bron • RTL Nieuws