Binnenland

'Schiphol wil uitbreiden met dependance en extra baan'

27 mei 2016 04:11

Beeld © ANP

Luchthaven Schiphol wil verder uitbreiden en met een dependance in de Haarlemmermeer. Schiphol-West moet na 2030 Schiphol-Centrum ontlasten.

Schiphol groeit fors: tussen 2000 en 2015 steeg het aantal passagiers dat via Schiphol reisde van ruim 39 miljoen naar ruim 58 miljoen per jaar. De huidige uitbreidingsplannen zijn niet genoeg om de groei op te kunnen vangen op lange termijn, schrijft De Telegraaf. Ook Lelystad Airport heeft onvoldoende capaciteit om de groei op te vangen. 

Meer richting de stad

De dependance Schiphol-West zou moeten komen tussen de A4 en A5, meer richting de stad Amsterdam. In 2003 opende Schiphol de Polderbaan. In totaal heeft Schiphol nu zes start- en landingsbanen. Schiphol wil uitbreiden naar tussen de 70 en 80 miljoen passagiers per jaar. 

Volgens De Telegraaf is de coalitie verdeeld over de eventuele uitbreiding. De VVD zou voor zijn, de PvdA heeft twijfels. Een daadwerkelijke beslissing over het plan wordt naar alle waarschijnlijkheid niet door dit kabinet genomen.

'Groei Schiphol is niet meer dan logisch'

Luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de TU Twente is positief over de uitbreidingsplannen van Schiphol. Volgens hem is het niet meer dan logisch dat de verdere groei van de luchthaven mogelijk wordt gemaakt.

''Het gaat om een plan voor over een jaar of dertig, dan zal het luchtvaartverkeer verder zijn gegroeid, mag je aannemen'', aldus Heerkens. Volgens hem is het ook de beste oplossing.

'Verleggen startbanen zou nóg beter zijn'

Het liefst zou hij zien dat Schiphol de ligging van de startbanen zou kunnen aanpassen. Van vier banen zou de ligging van noordoost naar zuidwest moeten worden komen te liggen, volgens Heerkens. Nu nog liggen de startbanen in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar. Maar dat is volgens Heerkens een enorme operatie en hij denkt niet dat het erg realistisch is om te denken dat dat gebeurt.