Binnenland

Arriva stopt met eerste klasse in treinen Friesland en Groningen: 'Hele trein wordt luxe'

Claartje Vogel • 26 februari 2020 13:25 @claartjevogel

Zo gaat de nieuwe Arriva-trein eruit zien Beeld © Arriva

Treinen van Arriva in de provincies Groningen en Friesland hebben vanaf 13 december geen eerste klasse meer. "De hele trein wordt luxe en modern."

Eind dit jaar gaat Arriva rijden met nieuwe treinen in de provincies Groningen en Friesland, meldt Omrop Fryslân. Dan krijgen de provincies 18 nieuwe treinen. Die hebben wel een afgesloten stiltecoupé en een studeer- of werkcoupé, maar geen verschillende eerste- en tweedeklassecoupés. Iedereen mag overal gaan zitten.

"De hele trein wordt luxe en modern", vertelt de woordvoerder van de provincie Groningen. "Zo komen er klaptafels en usb-poorten om je apparaten op te laden. Zo wordt het makkelijker om onderweg op je laptop of tablet te werken."

4G-wifi en zitplaatsindicator

Verder krijgen alle treinen een rolstoeltoegankelijk toilet, wifi op 4G-snelheid en individueel regelbare ledverlichting. "En in al deze treinen gaan we voortaan ons afval scheiden", vertelt de woordvoerder van Arriva.

Verder komt er een zitplaatsindicator, waardoor je al op het perron ziet in welk deel van de trein nog zitplaatsen zijn.

Provincies vinden het niet meer nodig

Volgens de woordvoerder was het verschil tussen de eerste en de tweede klasse altijd al klein. "In de eerste klasse had je stoelen met skai-bekleding, maar dat was het wel zo'n beetje", zegt de woordvoerder. "Met de nieuwe treinstellen gaan alle reizigers erop vooruit."

Dat is een keuze van de provincies. Zij zijn opdrachtgever van treinvervoerder Arriva. De provincies Groningen en Friesland vinden het niet meer nodig om onderscheid te maken tussen eerste- en tweedeklassestoelen.

Bovendien bestond het klasseverschil in Friesland eigenlijk al tijden niet meer. In de treinen in Friesland (Leeuwarden-Stavoren en Leeuwarden-Harlingen) waren wel eersteklasseplaatsen aanwezig, maar daar mocht je ook gaan zitten met een tweedeklasse-vervoerbewijs.

In 2017 bedacht

De Groningse woordvoerder is verbaasd dat de nieuwe treinstellen juist nu in het nieuws komen. "We hebben Arriva in 2017 al de opdracht gegeven. Zo'n nieuwe trein, dat is niet van de ene op de andere dag geregeld."

In de 18 nieuwe treinen is er vanaf 13 december dus geen verschil meer tussen klasses. "Onze 51 huidige treinen, zogeheten GTW-treinen, worden op dit moment per toerbeurt volledig vernieuwd", vertelt de woordvoerder van Arriva.

Het interieur van de nieuwe Arriva-treinen Beeld © Arriva

Klasseverschil in alle NS-treinen

Dat de eerste klasse verdwijnt is bijzonder. In veruit de meeste Nederlandse treinen zijn namelijk twee verschillende soorten coupés. Dit is zo in alle NS-treinen, al is het aantal eersteklassestoelen de laatste jaren wel minder geworden. 

Bij de NS is de prijs van een eersteklassetreinkaartje gemiddeld 40 procent hoger dan die van een kaartje voor de tweede klasse. 

In treinen van private vervoerders hangt het bestaan van een eerste klasse af van de eisen van de aanbestedende gemeente of provincie. Zo zijn in de treinen van Qbuzz tussen Dordrecht en Geldermalsen ook alleen maar tweedeklassestoelen aanwezig.

Negentiende eeuw

Het klasseverschil in de trein bestaat sinds de negentiende eeuw, toen de eerste treinen gingen rijden. Toen waren de verschillen tussen de klassen veel groter dan nu. Bovendien was er zelfs een derde klasse.

Sinds 1956 is er een tweeklassensysteem: toen werd de derde klasse de huidige tweede klassse en de toenmalige tweede klas werd de huidige eerste. De allerduurste en meeste luxe eerste klasse werd afgeschaft.

Kosten

Bij Arriva in Groningen en Friesland verdwijnt dus ook het tarief voor de eerste klasse.

Overigens rijden er ook NS-treinen in Friesland en Groningen. Daar blijft de eerste klasse bestaan en moet je dus ook een eersteklassekaartje kopen voor een plek met meer comfort.

Bron • RTL Z