Binnenland

Jeep en Suzuki moeten in heel Europa diesels terugroepen om fraude

Matthias Pauw & Michaël Niewold • 23 januari 2020 13:19

De fabriek in Detroit waar de Jeep Grand Cherokee wordt gemaakt. Beeld © AFP

Autofabrikanten Suzuki en Jeep zijn door de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) betrapt op fraude waardoor uitstoot tijdens de tests lager leek dan die in werkelijkheid was. Daarom eist de RDW dat alle auto's van de modellen die hier last van hebben in de hele EU terug naar de garage komen voor een update.

Het gaat om varianten van de dieselmodellen van de Suzuki Vitara, waarvan er zo'n 110 in Nederland zijn, en Jeep Grand Cherokee. Om hoeveel Jeeps het in Nederland gaat is nog niet duidelijk. 

De RDW mag eisen dat alle auto's van de verdachte types in de EU worden hersteld, omdat de Nederlandse dienst de goedkeuring heeft afgegeven voor de hele EU. Dat betekent ook dat de RDW de goedkeuring mag intrekken voor alle EU-landen, als er toch iets helemaal mis is.

Voldoen aan uitstootregels

De twee fabrikanten zullen op korte termijn ervoor moeten zorgen dat de auto's weer aan de uitstootregels voldoen, anders mogen ze niet meer de weg op, schrijft minister Stientje van Veldhoven (D66) voor Milieu en Wonen aan de Tweede Kamer

De RDW eist van Jeep en Suzuki dat ze alle auto's van de gewraakte types die in de EU rondrijden terugroepen en een update geven waardoor ze aan de regels voldoen. Dat kan een software-update zijn of een hardware-update, maar de kosten moeten in ieder geval door de fabrikanten zelf betaald worden. Niet door de consument. 

Melding gedaan bij OM

Als het niet lukt om de auto's zodanig te herstellen dat ze weer aan de regels voldoen, wordt de typegoedkeuring ingetrokken. Dat heeft verstrekkende gevolgen. Dat betekent namelijk dat ze nergens in de EU nog de weg op mogen. De minister verwacht dan ook dat de fabrikanten het niet zo ver zullen laten komen. 

Maar daar houdt het nog niet mee op, want de minister stuurt de bevindingen van de RDW ook door naar het Openbaar Ministerie. Het OM kan dan ook nog besluiten om de automakers te vervolgen, als het daar aanleiding toe ziet.

Onderzoeken

De RDW deed onderzoek naar de modellen waarvan zij in het verleden heeft gekeken of deze aan de Europese regels voldeden. Die onderzoeken startten in 2015, na het bekend worden van de dieselfraude bij Volkswagen. 

Uit de tests met de Suzuki Vitara van het type Euro6b bleek dat de stikstofuitstoot van de auto bij het rijden op de weg veel hoger lag dan mocht volgens de eisen om in Europa de weg op te mogen.

Ook in de Jeep Grand Cherokee van het type Euro5a regelt software in de motor dat de auto tijdens een rollerbanktest minder uitstoot dan bij normaal gebruik. Dat zorgde ervoor dat de uitstoot van stikstof wel tien keer hoger lag dan mag.

Olievlek

De kans bestaat trouwens dat het schandaal zich nog verder uit gaat breiden. De motoren in kwestie zijn namelijk gemaakt door Fiat Chrysler, het moederconcern waarvan ook Jeep en Suzuki onderdeel uitmaken. En de motor die in de Suzuki's zit, is volgens de minister ook gebruikt in veel Fiat-modellen. 

Omdat die auto's niet hun typegoedkeuring voor de EU hebben gekregen van de RDW, maar van de Italiaanse evenknie, zijn er al gesprekken gevoerd met het Italiaanse ministerie van Transport. De Italiaanse autoriteiten moeten beoordelen of ook andere auto's met dezelfde motor niet aan de eisen voldoen.

Update Suzuki onvoldoende

Opmerkelijk genoeg heeft Suzuki 'op eigen initiatief' al een software-update gegeven aan de Vitara en S-Cross. Maar die update deugt niet, concludeert de RDW. De voertuigen vertonen nog steeds onverklaarbaar gedrag tijdens emissietests en ook de zijn er geen verbeteringen geconstateerd op het gebied van de uitstoot die de wagens produceren.

Jeep heeft ook al een update ontwikkeld, schrijft de minister. Die is een stuk beter. De emissies van de auto's nemen daardoor wel degelijk af, hoewel er 'nog steeds onverklaarbaar schakelgedrag in de emissiecontrolesystemen' voorkomt tijdens de test. De RDW heeft besloten dat deze update in ieder geval voor 31 maart op alle modellen moet worden toegepast. 

Maar ook moet er nog een uitleg komen van Fiat Chrysler, de bouwer van de motor, over het vreemde schakelgedrag van de auto tijdens de test. Als die uitleg niet naar tevredenheid is, kan de update alsnog worden afgekeurd.

Fiat Chrysler was niet direct bereikbaar voor commentaar. Woordvoerder Wouter Spanjaart van Suzuki kon niet direct inhoudelijk reageren. 

Bron • RTL Z