Binnenland

ProRail: spoor niet berekend op klimaatverandering

08 januari 2020 04:04

Archieffoto. Beeld ©

Als er niet flink geïnvesteerd gaat worden in het klimaatbestendig maken van het Nederlandse spoornetwerk, zullen de gevolgen daarvan in de nabije toekomst gevoeld worden. Dat zegt ProRail. Vooral hevige regen en hitte kunnen problemen opleveren.

Onno Hazelaar en Stefan Jak, die zich bij ProRail bezighouden met de gevolgen van klimaatverandering voor het spoor, spreken in Trouw hun zorgen uit. Volgens hen voldoet het spoor in Nederland niet. "Extreme weersomstandigheden worden het normaal van de toekomst", zegt Hazelaar.

Minstens miljard euro

Volgens ProRail is er minstens een miljard euro nodig om het spoor bestand te maken tegen hevige regen en hitte. Volgens Hazelaar is Nederland zelfs met een investering van die grootte "nog lang niet klaar."

Extreme hittedagen kunnen ervoor zorgen dat het metaal van het spoor uitzet. Hazelaar: "Dat kan leiden tot spoorspatting. Ook kunnen er problemen ontstaan met spoorbruggen."

De airco's in treinen zullen overuren moeten draaien, wat kan zorgen voor overbelasting. "Overbelaste airco’s kunnen ertoe leiden dat de bovenleiding de vraag naar stroom niet meer aan kan", zegt Jak. "Als het koper van de bovenleiding te heet wordt, kun je te maken krijgen met een bovenleidingbreuk.”

Hevige regenval kan leiden tot wateroverlast in elektriciteitskasten, die de beveiliging van de overwegen en treinen regelen. Jak: "Die installaties werken dan niet meer."

Toename storingen 

Het aantal storingen kan toenemen als gevolg van klimaatverandering, zegt ProRail. Hoeveel geld er precies nodig is voor het bestendig maken van het spoor, is volgens Hazelaar en Jak een politiek vraagstuk. Hazelaar: "Wil je 7000 kilometer spoornetwerk aanpakken, dan is dat nogal wat. Maar als je niets doet, neemt het aantal storingen toe."

Bron • RTL Nieuws