Binnenland

Qatar Airways stopt met vluchtje van 38 km tussen Maastricht en Luik

Paul le Clercq • 15 november 2019 10:41 @Paul_le_Clercq

De laatste vlucht tussen Maastricht en Luik is al geweest. Beeld © AFP

Het is gedaan met de ultrakorte vluchtjes van Qatar Airways tussen de luchthavens van Maastricht en Luik. Er was ophef ontstaan over de milieuvervuiling van de vluchten, maar de laatste vlucht is inmiddels al geweest, er komen ook geen nieuwe meer.

De Waalse minister Jean-Luc Crucke, die in het Waalse gewest in België over luchtvaart gaat, heeft gezegd dat de vluchten tussen Maastricht en Luik zijn afgelopen als het contract van Qatar Airways met de Nederlandse klant in Maastricht afloopt.

De Boeings 777 doen maar 9 minuutjes over de afstand van 38 kilometer. De korte vluchten deden veel stof opwaaien, zeker gezien de aandacht die er is voor het klimaat en opwarming van de aarde door het verbranden van fossiele brandstoffen.

Twee / vier vluchten

Het is alles bij elkaar maar twee keer voorgekomen dat een toestel van Qatar Airways van Maastricht Aachen Airport doorvloog naar de luchthaven van Luik, zegt Eric Gysen, Cargo Sales Manager van Liege Airport.

De laatste vlucht tussen de twee luchthavens was op 10 november, voegt Hella Hendriks, woordvoerster van Maastricht Aachen Airport daar aan toe. Volgens de vliegschema's die nu bekend zijn staan er geen nieuwe vluchten van Qatar Airways tussen Maastricht en Luik gepland, zegt zij.

Volgens Christiaan Delcourt, woordvoerder van Liege Airport, en Stéphanie Wyard, woordvoerster van Crucke, zijn er in totaal vier vluchten geweest van Qatar Airways tussen Maastricht en Luik.

Er zouden er nog twee komen, maar daar is nu vanaf gezien, aldus Delcourt. Qatar Airways heeft dat volgens hem gegarandeerd.

Korte baan

Volgens Hendriks zouden er voor een Nederlandse klant tussen de 10 en 21 vluchten worden uitgevoerd tussen Hong Kong en Maastricht. In een aantal gevallen zou dat toestel daarna zijn doorgevlogen naar de luchthaven van Luik, om vanuit daar aan een andere vlucht te beginnen, voor een andere klant. In andere gevallen zou het vliegtuig naar een andere luchthaven zijn doorgevlogen.

Vanwege de korte baan van Maastricht Aachen Airport kunnen toestellen óf niet genoeg kerosine, óf niet genoeg vracht meenemen voor een lange vlucht, aldus Gysen. Het was dan ook nooit de bedoeling van Qatar Airways om zo'n 'vlooiensprong' van Maastricht naar Luik te maken, zegt hij.

Op het laatste moment eiste de Nederlandse klant echter dat zijn vracht in Maastricht zou worden afgeleverd,zodat het vliegtuig van Qatar Airways naar Maastricht ging en vanuit daar naar Luik om beladen te worden voor een vlucht naar Mexico. Maar na twee vluchten gooide Qatar Airways het schema om, zodat er niet meer gevlogen hoefde te worden tussen Maastricht en Luik.

Max aan vluchten per toestel

Gysen wijst erop dat luchtvaartmaatschappijen niet staan te springen om zulke korte vluchten te maken. Nog afgezien van het milieu is immers ook van belang dat een vliegtuig in zijn levensduur technisch gezien maar een bepaald aantal vluchten kan maken.

Ook zonder de gesprekken tussen de Waalse minister Crucke en Qatar Airways zouden er dus geen vluchten tussen Maastricht en Luik meer zijn.

Bron • RTL Z