Binnenland

Dat kan beter: Nederlanders gaan los op nieuwe logo Nederland

Malin Kox • 09 november 2019 16:13 @malinkathe

Beeld ©

Het oude tulp-logo waar Nederland jarenlang de wereld mee rondging, is gemoderniseerd. De tulp is daarmee wat verder te zoeken. Sterker nog: lang niet iedereen ziet de bloem staan - maar vaak wel iets anders.

Een joint met een rookpluim, bijvoorbeeld. Of twee opgestoken middelvingers.

Irritatie

Met name het feit dat de tulp niet symmetrisch is, roept wat irritatie op.

En zo zijn er meer dingen

Volgens Twitteraars mankeert er nog veel meer. Zo is de linkerpoot van de letter N 'raar' gevormd en is de liggende poot van de L volgens iemand te lang.

Logo maar dan anders

Op Twitter zijn inmiddels ook de eerste variaties gespot van mensen die wel weten hoe ze het logo zouden aanpassen.

Het is toch 'the Netherlands' 

Het zit mensen verder behoorlijk dwars dat het lidwoord 'the' is weggelaten. Het regent dan ook ' is het niet the Netherlands' op Twitter.

Het mocht wat kosten

Niet alleen het logo zelf, ook de prijs ervan roept wel wat vragen op, al noemt Sigrid Kaag het een 'heel normale' modernisering. Als minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking gaf ze opdracht voor het logo, dat 200.000 euro kostte.

"Elke handelsmissie wordt dit gebruikt, hier herken je een land aan", zegt ze. "Als het gaat om miljarden en banen in Nederland, dan is 200.000 euro als eenmalige investering een klein bedrag."

Te veel geld

Het logo wordt niet alleen gebruikt bij handelsmissies, maar mag ook worden gevoerd door bijvoorbeeld gemeenten en universiteiten. Ook organisaties die samenwerken met het Rijk mogen het gebruiken.

Kaag denkt dat de meeste mensen wel inzien dat 'de kosten voor de baten uitgaan'. Toch vinden veel twitteraars twee ton veel geld voor zo'n logo.

Bron • RTL Z