Binnenland

'Onoverzichtelijk' station Schiphol gaat voor half miljard op de schop

Joep Westerveld • 07 november 2019 13:02 @joeperman

Station Schiphol Beeld © ANP

Station Schiphol piept en kraakt onder het grote aantal reizigers. Omdat de reizigersstroom alleen maar verder zal groeien, gaat het station vanaf 2022 op de schop. Die verbouwing zal ongeveer een half miljard euro kosten.

Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, na berichtgeving in het AD. Volgens hem heeft het project 'topprioriteit', aangezien het aantal treinreizigers op Schiphol de komende tien jaar naar verwachting groeit van 95.000 per dag naar 130.000 per dag.

Nu al moeten de roltrappen naar de perrons op drukke momenten worden stilgelegd, omdat er daar al veel mensen staan te wachten op de trein. Als er nog meer mensen naar de perrons zouden gaan, kunnen er onveilige situaties ontstaan. 

Verschillende reizigers door elkaar

De situatie op station Schiphol is onoverzichtelijk omdat Schiphol Plaza tegelijkertijd de stationshal van Schiphol is en de aankomsthal van de luchthaven. Hierdoor lopen treinreizigers en vliegreizigers door elkaar heen. 

Het Rijk, ProRail, NS, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam zijn het nu eens over een plan om die twee reizigersstromen meer uit elkaar te trekken. Dat gebeurt onder meer door de aankomsthal flink te vergroten en toegangspoortjes te plaatsen. Dat laatste is vooral een grote wens van de NS en ProRail.

Op het plein voor Schiphol Plaza wordt het busstation vernieuwd. Het is de bedoeling dat het busstation ook ov-poortjes krijgt en een directe verbinding met de treinperrons, zodat busforensen niet langer door Schiphol Plaza hoeven te lopen. 

Bezoekers die in de aankomsthal van Schiphol moeten zijn om bijvoorbeeld familie op te halen, zullen straks zo veel mogelijk om de stationshal heen geleid worden vanaf de parkeergarage. Een andere optie is dat zij straks via een loopbrug dwars door de hal zullen lopen.

Start in 2022

De precieze plannen worden later deze maand bekendgemaakt. De start van de verbouwing staat in principe gepland voor 2022 en drie jaar later moet het project klaar zijn.

Het huidige station bestaat al sinds 1995. De Schipholtunnel, die het station met de rest van Nederland verbindt, geldt als een flessenhals op het spoorwegennet. Er rijden overdag 52 treinen per uur doorheen, en er zijn regelmatig vertragingen vanwege verstoringen in de tunnel, die vaak gevolgen hebben voor treinverkeer in het hele land. 

Maar een woordvoerder van ProRail zegt dat de verbouwing van station Schiphol niet tot extra vertragingen zal leiden. "We gaan het station verbouwen, niet de tunnel. De capaciteit van de tunnel blijft intact, daar blijven de treinen gewoon rijden. Op het station zelf zullen de reizigers wel merken dat er verbouwd wordt."

Bron • RTL Z / Joep Westerveld