Binnenland

Spoorverzet: Formule 1-race Zandvoort heeft er een probleem bij

René Lukassen • 26 oktober 2019 16:38 @renelukassen

De spoorlijn loopt in Overveen pal achter de tuinen van bewoners. Beeld © RTL Z

De organisatie van de Nederlandse Grand Prix heeft er een probleem bij. Een groep inwoners van Overveen neemt juridische stappen om te voorkomen dat er meer treinen gaan rijden tussen Haarlem en Zandvoort. De extra treinen zijn cruciaal om in mei 2020 honderdduizenden bezoekers van en naar het circuit te krijgen.

In mei 2020 moet na 35 jaar weer het ronkende geluid van Formule 1-bolides klinken op het circuit van Zandvoort. Verspreid over drie dagen verwacht de organisatie ruim 300.000 bezoekers.

Aanpassingen nodig

Een groot deel daarvan komt per trein naar Zandvoort, zo bleek eerder. Maar om die circa 100.000 Formule 1-fans via het spoor naar Zandvoort te krijgen, zijn aanpassingen nodig aan de stroomvoorziening, perrons en drie overwegen.

Momenteel rijden er vier treinen per uur van en naar Zandvoort: twee heen en twee terug. Op zomerse dagen en tijdens grote evenementen, zoals de Jumbo racedagen, kan dit aantal worden opgeschroefd naar acht of twaalf. Al is er in het geval van twaalf treinen per uur sprake van het nodige kunst- en vliegwerk door een gebrek aan stroom.

Werkzaamheden op het circuit. Beeld © RTL Z

Overlast

De 'spoorse aanpassingen' waar vier gemeentes en de provincie Noord-Holland in totaal 7 miljoen euro voor uit willen trekken, maken het mogelijk om 20 tot 24 treinen per uur te laten rijden: zowel 10 tot 12 heen als terug.

Maar in Overveen, een dorpje tussen Haarlem en Zandvoort, zorgen die extra treinen in het ergste geval voor een verzesvoudiging van de 'overlast'. De spoorlijn loopt in Overveen pal achter de tuinen van bewoners aan de Ernst Casimir- en Maria Louiselaan.

Met name in de zomermaanden ervaren zij overlast. "Je moet je voorstellen als je 's avonds in de tuin zit, en de trein komt langs, dat je een gesprek moet staken", zegt buurtbewoner Wouter Koelewijn. "Dan is er echt sprake van geluidsoverlast."

Weg afsluiten

Een tweede kwestie is de overweg aan de Bloemendaalseweg. Bij 24 treinbewegingen per uur zal deze een groot deel van de tijd – en misschien zelfs wel permanent – afgesloten zijn.

"Anders is het boompje op en boompje neer, om de zes minuten", legt wethouder Henk Wijkhuisen uit terwijl hij bij de overweg staat. "Dat is ook voor de veiligheid niet bevorderlijk, dus waarschijnlijk moeten ze het hier dichtgooien."

De bewuste spoorwegovergang in het dorp. Beeld © RTL Z

In dat geval moet het verkeer van en naar het Vijverpark omreizen. Het chagrijn hierover kwam eerder aan de orde in de gemeenteraad van Bloemendaal, maar tot een veto leidde dat niet.

'Kans grijpen'

Ondertussen is het gemeentebestuur maar wat blij met het geld dat er beschikbaar komt voor de modernisering van het spoor.

"De Formule 1 geeft ons nu wel de kans dat er zo’n enorme investering in het spoor mogelijk is", zegt D66-gemeenteraadslid Sacha Kuijs. "Dit is een kans die we moeten grijpen, ondanks de overlast die het kan veroorzaken."

Een aantal inwoners van Overveen neemt nu het heft in eigen handen. Ze richten een stichting op die 'alle juridische mogelijkheden' onderzoekt om te voorkomen dat de extra treinen er komen.

Eerder is gesproken over de mogelijke plaatsing van geluidswerende schermen. Maar er is niemand die de rekening daarvan wil betalen.

Bus of fiets?

Als de stichting de schermen niet alsnog los weet te krijgen en de uitbreiding van het aantal treinen weet te blokkeren, dan moet de Formule 1-organisatie op zoek naar een andere manier om in mei volgend jaar 100.000 mensen te verplaatsen. Dat kan door de inzet van meer bussen en fietsen.

Bij de beantwoording van raadsvragen eerder deze maand schreef de verantwoordelijk wethouder van de gemeente Bloemendaal dat 'de vervoersvraag van de Formule 1 dan moet worden opgelost door de extra inzet van busvervoer, waarbij geldt dat elke trein staat voor circa 13 bussen, of, voor de beeldvorming, circa 500 personenauto’s'.

Meer problemen

Het spoor is niet het enige probleem waarmee de organisatie kampt. Zo beschikt Dutch Grand Prix, dat het evenement organiseert, momenteel niet over alle vergunningen.

Gisteren sleepte het circuit een belangrijke milieuvergunning binnen, maar het wacht nog op toestemming voor de aanleg van een toegangsweg naar het circuit. Daarnaast worden de vergunningen voor de noodzakelijke verbouwing van het circuit aangevochten door natuur- en milieuorganisaties.

Bron • RTL Z