Binnenland

'Ministerie wilde geen veiligheidsonderzoek licht gemotoriseerde voertuigen'

16 oktober 2019 10:00

Beeld © ANP

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft in 2011 een verkeersveiligheidsonderzoek naar innovatieve voertuigen tegengehouden. Meerdere instanties vonden dat de verkeersveiligheid van deze voertuigen moest worden getoetst, maar het ministerie vond dit 'te tijdrovend en te duur'. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport.

De raad schrijft dat bij de toelating van licht gemotoriseerde voertuigen te weinig aandacht is voor veiligheid. Onder grote politieke druk van de Tweede Kamer is wetgeving in het verleden aangepast om deze voertuigen snel en gemakkelijk toe te laten op de weg. Hierdoor ontbrak het aan een goede toets op de veiligheid ervan. 

De Onderzoeksraad constateert dat voertuigen die vergelijkbaar zijn met de stint, zoals de elektrische bakfiets, zonder keuring de weg op komen. Zo gebruiken kinderdagverblijven de elektrische bakfiets soms voor het vervoer van tien kinderen, zonder dat de fiets is onderworpen aan een toelating of keuring. 

Dit moet er volgens de Onderzoeksraad gaan veranderen:

  • De minister moet volgens de raad met een nieuwe procedure komen voor toelating van zogenoemde licht gemotoriseerde voertuigen. De risico's van deze voertuigen moeten in kaart worden gebracht.
  • Bij innovatieve voertuigen die al op de weg zijn toegelaten moet worden gekeken naar de risico's en opnieuw een afweging worden gemaakt of het voertuig wel veilig op de weg kan. Indien dat niet kan, moeten er maatregelen worden genomen om de veiligheid te waarborgen. 
  • Niet het ministerie, maar een onafhankelijke keuringsinstantie moet gaan over de toelating van een voertuig. 
  • Het ministerie en de Tweede Kamer moeten zich niet mengen in de uiteindelijke beoordeling van een voertuig

Niet geleerd van fouten 

De onderzoekers signaleren ook dat niet is geleerd van fouten uit het verleden. Volgens de raad is na het ongeval met de stint opnieuw politieke druk ontstaan om snel een vernieuwde stint de weg op te krijgen. "De toelatingsprocedure is niet gewijzigd. De tekortkomingen zijn daarmee nog niet opgelost", schrijft de raad. 

De minister moet volgens de raad met een nieuwe procedure komen voor toelating van zogenoemde licht gemotoriseerde voertuigen. De risico's van deze voertuigen moeten in kaart worden gebracht. Ook bij voertuigen die al op de weg zijn toegelaten moet worden gekeken naar de risico's en opnieuw een afweging worden gemaakt. 

 

Uit onderzoek van RTL Nieuws bleek vorige maand al dat de RDW de stint in 2011 heeft goedgekeurd op basis van verkeerde berekeningen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Nog voordat de stint de weg op kwam, wist het ministerie dat werd gewerkt met foutieve eisen. Daarop zijn de eisen aangepast, maar de stint werd niet opnieuw gekeurd.

Door fouten bij de berekening was de remweg van de stint langer dan eigenlijk was toegestaan. De stint is daarom goedgekeurd, terwijl deze had moeten worden afgekeurd. 

Links de concept-eisen waar de stint op is gekeurd, rechts de uiteindelijke eisen

Oorzaak van ongeluk

De Onderzoeksraad voor Veiligheid deed onderzoek na het fatale ongeluk met een stint bij een spoorwegovergang in Oss, ruim een jaar geleden. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven. De bestuurster van de stint en een ander kind raakten zwaargewond. 

De Onderzoeksraad deed geen onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Dat onderzoek loopt nog en wordt uitgevoerd door het Openbaar Ministerie (OM). Vooralsnog is de oorzaak van het ongeluk niet bekend. De bestuurster van de stint heeft verklaard dat ze het voertuig op alle mogelijke manieren heeft geprobeerd om te laten stoppen voor de spoorwegovergang. 

In een eerste reactie spreekt minister Cora van Nieuwenhuizen over "een hele pijnlijke conclusie dat de veiligheid onvoldoende voorop heeft gestaan en dat er vooral aandacht was voor innovatie om nieuwe producten de weg op te krijgen". Ze erkent dat dingen niet goed zijn gegaan. "Ook op het ministerie is het niet zo gegaan zoals had gemoeten."

Dana en Liva kwamen om bij stintongeluk Oss: 'Ze lagen hand in hand'

"Met één telefoontje veranderde ons hele leven."

Bron • RTL Nieuws