Binnenland

'Grootschalige plannen ov-sector voor toekomst treinverkeer'

19 september 2019 02:37

Treinreizigers op station Schiphol. Beeld ©

De ov-sector heeft samen met steden en vervoersregio's langetermijnplannen gemaakt om de sterke groei van treinreizigers in de toekomst in goede banen te leiden. Voor de plannen zou vanaf 2020 richting 2040 minstens 20 miljard euro moeten worden uitgetrokken.

Dat blijkt uit een wensenlijst die De Telegraaf heeft ingezien. Als de voorstellen worden uitgevoerd, zou het treinverkeer volgens de makers van de plannen tot ver na 2030 soepel moeten kunnen draaien. 

Extra maatregelen

De 20 miljard moet worden besteed aan extra maatregelen, dus naast de onderhoudswerkzaamheden en projecten die momenteel al gepland staan. Het doel van de plannen is onder meer om de basis van het spoornet op orde te krijgen, achterstalling onderhoud uit te voeren, knelpunten weg te werken en meer capaciteit te creëren, zo meldt een bron aan de krant.

Concreet komen de plannen onder meer neer op het versneld invoeren van spoorboekloos rijden, het maken van snellere internationale treinverbindingen en het laten rijden van automatisch bestuurde locomotieven. Volgens beheerder ProRail "kunnen treinen vaker, harder en dichter op elkaar rijden om ruimte te creëren op het volle spoor."

Noord/Zuidlijn naar Schiphol

Een ander voorstel van de ov-sector is om de Noord/Zuidlijn in Amsterdam door te trekken naar Schiphol. Een woordvoerder van de luchthaven, waarbij het te kleine treinstation aan renovatie toe zou zijn, zegt voorstander te zijn van de plannen. "Anders dreigen er te veel opstoppingen."

Verdere verbeterpunten zijn zogeheten lightrailverbindingen tussen steden, waarop treinen twaalf keer per uur rijden. De lijn Utrecht-Arnhem moet daarbij sneller en andere knelpunten als Venlo en Den Bosch moeten worden aangepakt. De plannen moeten bekostigd worden met miljarden uit het investeringsfonds van de regering dat in de maak is. 

Bron • RTL Nieuws