Binnenland

Jurist: Leen Bakker moet zijn afspraak gewoon nakomen

30 juli 2017 20:13

Beeld © Leen Bakker

Wie bij Leen Bakker zo'n extreem goedkope hoogslaper heeft besteld, heeft wel degelijk recht om op zijn strepen te staan. Dat denkt juridisch adviseur Chizki Loonstein van bureau Aliter Melius, die namens 48 kopers eist dat Leen Bakker zijn deel van de afspraak nakomt.

Gisteren verscheen op de website van Leen Bakker opeens een hoogslaper met liefst 92 procent korting. In plaats van 319 euro kostte de 'Fairytale Flower' opeens nog maar 24 euro. "Een technische fout", liet het bedrijf vanmorgen weten. Maar toen hadden vele tientallen mensen hun kans al schoon gezien en één, soms meer hoogslapers besteld.

Voor morgenmiddag 12.00 uur 

Loonstein verwacht nu dat Leen Bakker zijn overeenkomst gewoon nakomt, ook al zei het bedrijf dat bepaald niet van plan te zijn.   

Namens zijn cliënten sommeert Loonstein de meubelgigant om voor morgenmiddag 12.00 uur de klanten te laten weten dat zij alsnog hun hoogslaper krijgen voor de spotprijs. 

'Juist bekend om kortingen'

"Het ligt anders wanneer een dure winkel als Louis Vuitton opeens zo goedkoop zijn spullen aanbiedt. Dan mag je van een consument verwachten dat hij snapt dat dat een fout is. Maar Leen Bakker staat er juist om bekend dat ze geregeld stunten met extreme kortingen." 

Met name het gemak waarmee het bedrijf denkt onder een overeenkomst uit te komen, verbaast de jurist. "Ik heb geen idee waar het bedrijf zich op denkt te baseren. De consument klikt op 'ik ga akkoord'. Dan is er een overeenkomst gesloten. Leen Bakker verwacht ook dat de consument dan doet wat wat hij moet doen."

Kleine lettertjes

Het argument dat er vast wel ergens in de kleine lettertjes een ontsnappingsmogelijkheid staat voor Leen Bakker, daar wil Loonstein niet aan. "Er ligt Europese jurisprudentie waarmee consumenten beschermd worden voor algemene voorwaarden." 

Meer op rtlnieuws.nl:
Autoverzekering: niet de kleine lettertjes, maar website leidend

Bron • RTL Nieuws