Binnenland

Rover wil betere informatie voor reizigers bij storingen en werkzaamheden

13 augustus 2019 05:53

Archieffoto. Beeld © ANP

Werk aan het spoor moet voor reizigers minder overlast opleveren. Dat zegt reizigersorganisatie Rover. En dat kan, als de NS en ProRail voor betere informatie zorgen, de dienstregeling op halve kracht laten doorgaan en langere treinen inzetten.

Rover komt vandaag met een analyse van langdurige verstoringen, waaronder die van dit voorjaar in Leiden. Dat schrijft De Telegraaf. Toen zorgden een kapotte bovenleiding en omvangrijke werkzaamheden voor grote problemen in de Randstad.

Dat leverde ook veel klachten van reizigers op. Rover zegt dat de vervoerders, spoorbeheerder ProRail en de aannemers meer moeten doen om reizigers te sparen bij werkzaamheden.

De reizigersorganisatie komt met adviezen aan de NS en ProRail. Bijvoorbeeld om langere treinen te laten rijden bij werkzaamheden en mensen te belonen als ze de spits mijden. En Rover pleit voor betere reisinformatie.

'Soms te erg'

"Het gaat niet alleen om alternatieve routes, maar ook om meer uitleg over wat er wanneer, waar en hoe precies staat te gebeuren", zegt de directeur van Rover in De Telegraaf. "En het waarom, dat kweekt begrip bij reizigers."

De NS zegt in de krant dat de hinder voor reizigers 'soms te erg is', maar verwijst door naar het Rijk en ProRail. Die zouden te veel werkzaamheden overdag plannen. ProRail zegt 'een tandje te zullen bijzetten' in de communicatie naar reizigers.

Bron • RTL Nieuws