Binnenland

Brandstofstoring Schiphol onderzocht door TNO, geen besluit over schadevergoeding

30 juli 2019 20:12

Een wachtende reiziger op Schiphol tijdens de technische storing. Beeld © ANP

Onderzoekers van TNO nemen de grote brandstofstoring onder de loep die Schiphol vorige week trof. Ze moeten proberen te achterhalen wat er is misgegaan bij de brandstofleverancier AFS. Dat bedrijf heeft nog niets besloten over een schadevergoeding voor getroffen reizigers.

"Als de oorzaak is vastgesteld, kunnen we ook kijken hoe we dit hadden kunnen voorkomen", zegt Inge Stegmann, directeur van AFS (Aircraft Fuel Supply), tegen het ANP.

Voor eind dit jaar klaar

AFS beheert de kerosinetanks en de leidingen op Schiphol. De installaties worden gebruikt om vliegtuigen van brandstof te voorzien. AFS en Schiphol hebben het instituut TNO de opdracht voor het onderzoek gegeven. Stegmann: "We gaan afwachten wat het onderzoek naar boven gaat brengen. Er zal ongetwijfeld enige tijd mee gemoeid zijn, het is niet van vandaag op morgen klaar. Maar ik zou verwachten dat het wel voor het einde van het jaar is afgerond."

Volgens AFS ontstond vorige week woensdag aan het begin van de middag een 'technische storing in de elektrische voeding' van de kerosine-installaties. De oorzaak van die storing is niet bekend, het gevolg wel: uit voorzorg schakelde het hele systeem zichzelf uit. "Een safety modus trad in werking", noemt Stegmann het.

Schade door noodstop

Het systeem raakte op meerdere plekken beschadigd door de noodstop. "We zijn eerst gaan vaststellen hoe groot de schade was. Daarvoor hebben we het hele systeem door moeten meten. Daarna moet je inventariseren wat er kapot is en wat vervangen moet worden.’’ Dat kostte tijd, net als de reparatie die daarop volgde. "We hebben een helikopter van de Koninklijke Marechaussee speciale onderdelen uit het zuiden van het land laten ophalen", zegt Stegmann.

Uren wachten op Schiphol, en dan toch maar naar huis

Tienduizenden reizigers werden, midden in de vakantieperiode, getroffen door de storing bij brandstofleverancier AFS trof.

Toen de reparatie klaar was, moest het systeem ook nog worden gecontroleerd, om zeker te weten dat de problemen echt waren verholpen. "Daarna moest het op druk worden gebracht. Dat moet voorzichtig gebeuren." Pas in de loop van woensdagavond was de storing voorbij. Toch voelden reizigers ook donderdag nog de gevolgen. In totaal werden een paar honderd vluchten geschrapt.

Schadevergoeding

AFS heeft nog geen besluit genomen over schadevergoedingen voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers. Stegmann houdt zich daarover op de vlakte: "Als er claims komen, kan ik me voorstellen dat juristen daar iets van moeten vinden. Ik heb daar geen zicht op."

Bron • RTL Nieuws / ANP