Binnenland

Bepantserd tegen granaataanval: Range Rover van 3 ton voor vervoer Holleeder

Michaël Niewold • 16 juli 2019 13:35 @michaelniewold

De Range Rovers voor het transport van Willem Holleeder Beeld © ANP

Ze kwamen prominent in beeld bij een van de belangrijkste rechtszaken ooit in Nederland: een stel zwaar bepantserde Range Rovers waarin Willem Holleeder naar de beveiligde rechtbank in Amsterdam werd gebracht. De Britse auto's vervangen de vertrouwde BMW's en Mercedessen. En daar zit een behoorlijk prijskaartje aan, blijkt uit onderzoek van RTL Z.

Gevangenen zoals Holleeder, waar risico's op een ontsnappingspoging of aanslag aan kleven, worden vervoerd door zwaarbewapende agenten van een zogeheten 'Bijzonder Ondersteuningsteam' (BOT). Om snel en veilig te kunnen verplaatsen, rijden deze agenten in gepantserde grote sedans en SUV's. 

Dat waren meestal auto's van Duitse makelij, uit de fabrieken van BMW, Mercedes of Audi. Maar ook Duitse degelijkheid moet vervangen worden, en dus zijn er nieuwe auto's gekocht als vervangers van auto's die in 2007 en 2009 zijn aangeschaft. 

Beschermde benzinetank

En de vervanging mag er zijn, blijkt uit de brochure van het bedrijf. De auto is uitgerust met geblindeerd glas, een vijf-liter V8-motor en een automatische versnellingsbak met acht versnellingen. Zeg maar de standaard extraatjes voor een auto uit dit segment. 

Daar houdt het niet mee op: de wagens zijn bepantserd aan de zij-, onder- en bovenkant, hebben een beschermde benzinetank en banden waarmee je kunt blijven rijden als ze zijn lekgeschoten.

De ruiten zijn bestand tegen kogels. "Daar kun je vier keer op exact hetzelfde punt met een kalasjnikov op schieten, en dan gebeurt er nog niks", legt Rico Briedjal uit. "Deze auto's zijn erop gemaakt om twee granaataanvallen te doorstaan en dan kunnen ze nog steeds uit de killzone komen." 

"Deze auto's zijn erop gemaakt om twee granaataanvallen te doorstaan en dan kunnen ze nog steeds uit de killzone komen." 

Ramen van zeven centimeter dik

Als oud lid van antiterreureenheid BSB en de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) weet hij waarmee er gereden wordt. "De ramen van dit soort wagens zijn vaak wel zeven centimeter dik", beschrijft hij. "En de deuren zijn door het pantser zo zwaar, dat je ze bijna niet open krijgt als je op een zware helling staat en hem omhoog naar buiten moet drukken."

Om al dat gewicht toch probleemloos over de weg te kunnen krijgen is de auto uitgerust met andere vering, vertelt Briedjal, tegenwoordig directeur van CSO International, een bedrijf dat vermogende particulieren en bedrijven helpt met de beveiliging. 

De bepantserde deur van de BMW van PVV-leider Geert Wilders. Beeld © ANP

Importeur: 'Ontzettend trots'

Dat de auto's zo prominent in beeld kwamen, zorgde voor blijdschap bij de Nederlandse importeur ervan. "We zijn ontzettend trots dat deze dienst heeft gekozen voor Range Rover. Het is een dienst die hoge eisen stelt aan het type auto dat ze gebruiken, dus we zijn blij dat we de zware selectieprocedure gewonnen hebben", aldus pr-manager Aldo van Troost. 

Het bedrijf mocht geen reclame maken voor de deal vanwege een geheimhoudingsverklaring die werd gesloten met DJI, maar 'op deze manier komt het toch naar buiten', aldus Van Troost. "Nu kan ik het moeilijk ontkennen, maar meer willen we er niet over zeggen."

Wat er voor de auto's betaald is, en hoeveel de politie er gekocht heeft mag hij bijvoorbeeld niet zeggen. De auto's zijn al in de fabriek van bepantsering voorzien, vertelt hij nog wel.  

Ook het ministerie wil 'uit veiligheidsoverwegingen' niets zeggen over de prijs. En de verkoopafdeling van het Britse bedrijf laat ook niets los, zelfs geen catalogusprijs. "Wijj willen niet dat onze concurrentie daar volledig van op de hoogte is", laat het bedrijf in een verklaring weten.

Cataloguswaarde drie ton

Op basis van de gegevens van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) valt overigens wel een aardige inschatting te maken. De kentekens van de twee auto's die bij het Holleeder-transport in beeld kwamen, zijn in ieder geval goed voor een cataloguswaarde van ruim 300.000 euro.

En dat is een realistisch bedrag, aldus een kenner van de branche die verder anoniem wil blijven. Hooguit komt er nog wat bij het bedrag bovenop voor Nederlandse alarmlichten en sirenes, vertelt hij. 

Stel dat het ministerie een 'zes halen, vijf betalen'-deal heeft kunnen bedingen, dan ligt het aankoopbedrag nog steeds op een slordige 1,5 miljoen euro. 

Rijopleiding erbij

Dat is overigens niet het hele financiële plaatje. Want om in de nieuwe auto's te kunnen rijden is een rijopleiding nodig, anders is het niet mogelijk om met de auto's in zacht zand te manoeuvreren, meldt het bedrijf in de kleine lettertjes van de brochure.

Een rijopleiding is ook onderdeel geweest van de aanbesteding. De kosten ervan waren inbegrepen bij de prijs, meldt een woordvoerder van het ministerie.

Nieuwe wagens voor arrestanten

De Range Rovers zijn sinds april eigendom van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), die er inderdaad zes heeft aangeschaft, zo bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Onder de DJI, die verantwoordelijk is voor gevangenen, hoort ook de Dienst Vervoer & Ondersteuning (DV & O), die het vervoer doet van gevangenen en arrestanten van en naar gevangenissen. Uit de aanbestedingsdocumenten blijkt overigens ook dat er nog drie nieuwe BMW's zijn aangeschaft, met een iets minder zware bepantsering. 

Bron • RTL Z / Michaël Niewold