Binnenland

Uitbreiding ov in de buurt? Burgers en bedrijven moeten mogelijk gaan meebetalen

RTL Z • 11 juni 2019 09:27 @rtlz

Een tram rijdt over het spoor van de Randstadrail. Beeld © ANP

Wie profiteert van het openbaar vervoer mag daar zelf aan gaan meebetalen. Met die gedachte speelt het Rijk, dat overweegt heffingen in te voeren. Bij nieuwbouw zou het gaan om 5000 euro per woning, te betalen door particulieren en ondernemers die profiteren van uitbreidingen van het ov in de grote steden.

Dat schrijft het Het Financieele Dagblad op basis van documenten die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het afgelopen halfjaar naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De opbrengsten worden zouden worden gebruikt om uitbreidingen aan het ov-netwerk mee te betalen.

Projectontwikkelaars, woning- en vastgoedeigenaren, automobilisten en reizigers profiteren nu van overheidsinvesteringen in openbaar vervoer en infrastructuur, zonder daar aan mee te betalen. Denk aan hogere grond- en huizenprijzen en een betere leefbaarheid.

Niet investeren, wel profiteren

Zo leidt de bouw van nieuwe stations tot hogere vastgoedprijzen in de omgeving. In Maastricht bijvoorbeeld stegen de huizenprijzen in de omgeving van de nieuwe A2-tunnel flink.

Maar, zo stelt het Rijk, diegenen die profiteren, leveren geen directe financiële bijdrage aan diezelfde projecten. Dat moet dus anders. Een studiegroep gaat nu onderzoeken wat de kansen zijn op om 'baathebbers van ov-investeringen' mee te laten betalen, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven vorige maand in een brief aan de Kamer.

Hogere motorrijtuigenbelasting 

Met name de grote steden in Nederland willen hun ov-netwerken uitbreiden, maar zouden hiervoor miljarden tekort komen. Het gaat bijvoorbeeld om het doortrekken van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam of het lightrailnetwerk in Zuid-Holland. 

Volgens het FD zijn er nog geen knopen doorgehakt. Al worden er wel diverse opties genoemd om geld bijeen te harken, zoals een extra bijdrage van 5000 euro per nieuwbouwwoning of een bereikbaarheidsheffing van 75 euro per jaar voor bestaande woningen.

Adviesbureau Rebel, dat in opdracht van de overheid heeft gekeken naar de alternatieve bekostiging (pdf) en financiering van het ov, noemt een hogere motorrijtuigenbelasting of een bijdrage uit de kilometerheffing voor vrachtwagens ook een optie.

Bron • RTL Z