Binnenland

Milieuclubs kunnen het circuit Zandvoort nog knap lastig maken bij rechter

10 juni 2019 16:49

Drukte bij het Circuit van Zandvoort Beeld © ANP

Milieuorganisaties leggen zich niet zomaar neer bij de komst van een Grand Prix in Zandvoort. Ze willen een Formule 1 niet per se blokkeren, maar in ruil daarvoor wel afspraken maken over een beperking van de milieueffecten en geluidsoverlast de rest van het jaar. En ze hebben een stok om mee te slaan.

Om een race van dat formaat te organiseren zijn aanpassingen nodig van het circuit zelf en de omgeving. Voor zowel die aanpassingen als het evenement zelf zijn vergunningen nodig, en die kunnen weer door belanghebbenden worden aangevochten bij een rechter.

Dat geeft de milieuorganisaties een drukmiddel bij het maken van afspraken over de hinderbeperking, ook buiten Formule 1-dagen om.

Wanneer wel of geen bezwaar? 

Voor het evenement GP2020 is bijvoorbeeld een evenementenvergunning nodig. Daarvoor heeft het circuit een aanvraag ingediend. Naar verwachting wordt de vergunning verstrekt en is er weinig kans op een succesvol bezwaar.

Anders is dat bij de ontheffing voor helikoptervluchten, want de kans is klein dat Lewis Hamilton en andere vips op een elektrische Gazelle of deelscooter naar het circuit komen. Tegen een ontheffing voor helikoptervluchten kan echter wel bezwaar gemaakt worden.

Extra weg wordt lastig

Ook moet er nog een extra toegangsweg naar het circuit komen. Althans, dat wil het circuit graag. Die weg moet vlak bij een bestaande camping en beschermd duingebied komen. Nu ligt daar nog een breed wandelpad dat niet zomaar een weg voor autoverkeer kan worden.

De camping wil daar ook niet aan meewerken en er mag niet zomaar gebouwd worden bij beschermd natuurgebied. Om het pad toch aan te passen moet een plan getoetst worden aan de Wet Natuurbescherming, laat de regionale uitvoeringsdienst namens provincie Noord-Holland weten.

'Wij gaan naar de rechter' 

Dat kost tijd. En dat is exact waar het circuit niet voldoende van heeft. Op basis van het natuuronderzoek moeten gemeente en provincie een vergunning verlenen voor de aanleg van de weg.

"Maar het is Natura2000-gebied met grijze duinen, en dat is uniek voor Europa", zegt Sijas Akkerman van de Natuur & Milieu Federatie Noord-Holland. "Daar moeten we heel zuinig op zijn, want die duinen kunnen juist niet tegen stikstof uit uitlaten", zegt hij.

Onlangs heeft een rechter geoordeeld dat activiteiten waardoor extra stikstof in natuurgebieden komt, verboden moeten worden. "Als de gemeente een vergunning aanvraagt voor de weg, gaan wij naar de rechter. Grote kans dat de weg dan verboden wordt", zegt Akkerman.

Vergunningplicht als pressiemiddel

Die vergunningplicht geeft milieuorganisaties een stok om het circuit mee te slaan. Zij hopen dat ze door de vergunningsaanvragen te frustreren het circuit onder druk kunnen zetten om afspraken te maken over een beperking van de milieueffecten en geluidsoverlast de rest van het jaar.

"We zijn niet van het procederen om het procederen", zegt Akkerman. "Maar als de Formule 1 echt een significant effect heeft op de natuur en de natuur wordt er slechter van, dan gaan we dat tegenhouden."

In gesprek met Zandvoort

De milieufederatie Noord-Holland zegt de ontwikkelingen rondom het circuit goed in de gaten te houden. Daarnaast willen ze in gesprek met het circuit om de gevolgen voor het milieu en de overlast te beperken en elders te compenseren. Dat kan bijvoorbeeld door minder racedagen buiten de Formule 1-dagen om en meer geluidbeperkende maatregelen dan het circuit tot dusver genomen heeft. Minder racedagen zal voor de financiën van het circuit niet goed zijn, erkent de milieufederatie. 

Niet tegenhouden, wel minder hinder

De milieuorganisaties denken de GP niet tegen te kunnen houden, en dat willen ze ook niet per se. Maar ze willen het aantal hinderdagen buiten de organisatie van een Formule 1-race om dus beperken, en hebben behoorlijk wat mogelijkheden om druk te zetten.

In 2005 is al eens natuuronderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een tweede toegangsweg. De conclusie was toen dat de weg niet mogelijk was, maar vanwege het maatschappelijk belang wilde de gemeente hem toch in het bestemmingsplan opnemen. Dat is typisch zo'n besluit dat voor een rechter kan worden aangevochten.

Er moet een toegangsweg komen, erkennen gemeente en circuit. Of die weg vanuit oogpunt van veiligheid, bereikbaarheid en calamiteitenplan noodzakelijk is, en of zonder die weg de GP door kan gaan, wil circuit noch gemeente noch veiligheidsregio Kennemerland tot dusver zeggen.

Bron • RTL Z