Binnenland

AFM gaat nu zelf speuren naar malafide bitcoinreclame op Facebook

07 juni 2019 11:54

Beeld © Getty

Niet alleen John de Mol klaagt steen en been over misleidende bitcoinadvertenties op Facebook en het feit dat het sociale netwerk er niets aan doet. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kreeg er ook veel klachten over binnen en gaat nu zelf achter de nepadvertenties aan. 

"We wijzen Facebook op voorbeelden van advertenties om ze vervolgens te laten verwijderen, maar we willen ook dat het bedrijf zelf zijn verantwoordelijkheid neemt", zei AFM-woordvoerder Nicole Reijnen eerder vandaag tegen BNR. Meer kan de toezichthouder ook niet doen.

John de Mol die Bitcoins aanprijst

"Mensen raken zomaar veel geld kwijt door nepadvertenties voor financiële producten, of gaan zelfs het schip in", zegt ze in reactie tegen RTL Z.

Die advertenties zijn overigens te vinden op het hele internet. De kijker ziet bijvoorbeeld een foto van John de Mol die Bitcoins of een lening aanprijst via een bedrijf dat niet bestaat. De mediabaas is het overigens spuugzat dat zijn gezicht hier zomaar voor wordt gebruikt.

Extra werk

De AFM stapte eerder al naar Marktplaats om het probleem aan te kaarten en deed dat recent ook bij Facebook. Dat bedrijf valt niet onder het toezicht van de waakhond, maar beloofde wel om de advertenties die de AFM aandraagt te verwijderen. De AFM voert nog gesprekken met Facebook over de aanpak.  

Het betekent wel extra werk voor de instantie, dat volgens D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven niet onder de verantwoordelijkheid van de AFM valt.

Consumenten beschermen

"Maar het is onze taak om consumenten tegen dit soort praktijken te beschermen', zegt Reijnen. Ze wil Facebook de hand reiken en samenwerken. "Maar Facebook moet zelf ook gaat optreden, wij hebben die bevoegdheid niet.''

Het betekent overigens geen einde aan malafide reclame. Volgens Reijnen kunnen de advertenties overal zomaar weer verschijnen. Opsporen is lastig, mede omdat de aanstichters vaak in het buitenland zitten.

Bron • RTL Z