Binnenland

Vakbond CNV: nog geen 10 procent van de bussen rijdt

28 mei 2019 10:30

Reizigers op station Schiphol. Beeld © ANP

Volgens vakbond CNV is de landelijke ov-staking van vandaag een groot succes. Bijna het hele openbaar vervoer ligt plat door de staking, die wordt gevoerd voor een beter pensioen.

"Van de 6900 bussen rijden er ongeveer 600, dat is minder dan 10 procent. Het stadsvervoer ligt sowieso plat en wat betreft de NS rijden alleen drie keer per uur treinen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal", zegt een CNV-woordvoerder.

Duizenden stakers

Dat betekent dat vele duizenden medewerkers in het ov meedoen aan de staking. Velen van hen registreerden zich vanochtend vroeg als staker, zodat ze een uitkering kunnen krijgen uit de stakingskas van de bonden. "Stakers vallen namelijk van de loonlijst tijdens de acties en worden gecompenseerd via de stakingsuitkering."

De bussen die wel rijden zijn van Connexxion en rijden in Noord-Holland en Zeeland. "Daar zijn uitzendkrachten voor ingezet", zegt de vakbondsman.

Werknemers schrijven zich op Amsterdam CS in voor de ov-staking. Beeld © ANP

Vitesse - FC Utrecht

De bonden zijn nog in overleg over het vervoer van duizenden supporters van FC Utrecht richting Vitesse in Arnhem, waar vanavond een play-offduel voor Europees voetbal plaatsvindt.

De politie heeft geregeld dat er touringcars rijden, maar over het besturen van de bussen wordt nog gepraat.

Alternatieven zoeken

Omdat het openbaar vervoer niet of nauwelijks rijdt, zoeken mensen naar alternatieven om op hun plaats van bestemming te komen.

Taxichauffeurs op Schiphol hebben het drukker dan anders. "Het is erg druk vandaag", zegt een taxichauffeur bij vertrekhal 1. Hij komt net aan met een klant uit Rotterdam. "Ik moet zo ook gelijk weer iemand mee terug nemen naar Rotterdam. Van mij mogen ze elke dag wel staken."

Hij rekent geen hogere tarieven voor zijn ritten. "Ik houd gewoon de meterprijs aan."

Bang voor files door ov-staking: 11 uur te vroeg op Schiphol

Er is vandaag door de ov-staking veel autoverkeer naar Schiphol. Toch is er weinig stress omdat de meeste reizigers ruim op tijd zijn vertrokken. Eén man is zelfs veel en veel te vroeg.

Schiphol en Amsterdam CS

Op de toegangsweg naar Schiphol was het erg druk. Verkeersregelaars zorgen ervoor dat het verkeer enigszins doorstroomt bij de vertrekhallen. Het afzetten van reizigers verloopt vooralsnog zonder problemen.

Op Amsterdam Centraal Station lijkt het vooralsnog niet veel drukker bij de taxi's dan anders. Een 25-jarige Uber-chauffeur zegt inderdaad niet veel te merken van extra drukte. Als hij een kaartje van Amsterdam in de app laat zien, blijkt dat de prijs voor een ritje ruim 2,5 keer zo hoog te liggen als normaal. "In het centrum, Oost, Zuid, overal is het duurder", zegt hij. "Voor chauffeurs is dit wel goed, maar Uber pakt zelf ook een groot deel mee."

Files

De ochtendspits was weliswaar druk als gevolg van de stakingen, maar van extremen was geen sprake, meldt de Verkeersinformatiedienst van Rijkswaterstaat.

Om 08.00 uur was er sprake van een piek in de spits, het totaal aantal filekilometers op de Nederlandse rijkswegen kwam toen uit op 328. Toch is dat voor een dinsdag met regen niet uitzonderlijk, aldus de VID.

Weinig incidenten

Wel kwamen de files eerder op gang dan normaal. De piek ligt meestal rond 08.30 uur. Dat wijst erop dat mensen anticiperend op de stakingen eerder in de auto zijn gestapt. Dat de spits relatief vlot verliep, komt volgens de VID ook doordat er opvallend weinig incidenten op de weg waren.

Rond 09.00 uur stond er op de rijkswegen nog ruim 100 kilometer file. De ANWB, die ook binnenwegen meetelt, kwam uit op 265 kilometer. Eerder op de ochtend liep de teller bij de ANWB op tot bijna 700 kilometer.

Bron • RTL Nieuws / ANP