Binnenland

Van Airbnb naar Oerbnb: buitenlands toerisme in de regio groeit

Maaike Homan • 21 mei 2019 06:01 @MaaikeUtrecht

De komende jaren zal het toerisme in ons land blijven toenemen. Beeld © ANP

Amsterdam? No, we are going to Limburg! Het buitenlands toerisme in ons land groeit vooral buiten de grote steden. Met dank aan marketingcampagnes en millennials. "Die willen authentieke ervaringen opdoen."

Dat stelt ABN Amro in een rapport over de groei van buitenlandse toerisme. Hoewel het aantal overnachtingen door buitenlandse toeristen in Amsterdam bijvoorbeeld nog steeg, ging die groei buiten de steden dubbel zo snel.

Zo wijken Chinese toeristen uit naar de gemeente Haarlemmermeer, of de provincies Gelderland en Limburg. Britten gaan graag naar Flevoland en Noord-Brabant, aldus ABN. 

'Kom naar Drenthe!'

Dat komt niet alleen door actief beleid van bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam, met een taboe op bierfietsen, het aanpakken van Airbnb en hoge toeristenbelastingen, maar ook door actieve campagnes van de regio's.  

Promotiebureau Marketing Drenthe hing dit voorjaar bijvoorbeeld posters op in Amsterdam met: 'Amsterdam volgeboekt? Kom naar Drenthe!'. In het Nederlands, Engels, Duits, Spaans en Chinees worden toeristen aangespoord om een kijkje te nemen op Oerbnb.nl.

'Amsterdam vol? Kom dan maar naar Drenthe.' Beeld © Marketing Drenthe.

Budget op buitenlandse toerist

"Komend jaar zullen wij volop blijven inzetten op het aantrekken van die buitenlandse toerist", aldus Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe. "Daar gaat meer budget heen dan naar de binnenlandse toerist."

De afgelopen vijf jaar zag de regio het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen toenemen met 75 procent, vertelt ze, tegenover 49 procent landelijk. In 2018 ging het om 1,1 miljoen overnachtingen en 300.000 buitenlandse bezoekers. "Daar zit nog veel meer groei in."

Millennial wil 'living like a local'

Met name millennials vormen een doelgroep voor de regio's, stelt Sonny Duijn, sectoreconoom retail & leisure bij de ABN Amro. "Die willen authentieke ervaringen opdoen, living like a local, waarbij ze zich een lokale inwoner wanen." Een trend die volgens hem internationaal speelt.

Er moet dan ook wel iets gebeuren om meer toeristen te trekken, stelt de bank. Zo zijn musea, hotels, festivals en attractieparken niet altijd even goed vindbaar. Overheid en ondernemers zouden beter moeten samenwerken en dus moeten inzetten op die millennial. 

'Toerismesector kan volop groeien'

De komende jaren zal het toerisme in ons land blijven toenemen, verwacht de bank, al neemt het tempo iets af. Voor 2019 gaat ABN Amro uit van een groei van 3 procent. Buiten de vier grote steden gaat het om een groei van 6 procent.   

ABN denkt dat de toerismesector in ons land nog volop kan groeien. Nu is de toeristische sector goed voor 5 procent van de econonomie. Nederland loopt daarmee achterop in de Europese Unie. Alleen in Litouwen en Polen draagt de toeristische sector minder bij.

Waar komen ze vandaan?

Afgelopen jaar verbleven 19,1 miljoen toeristen uit het buitenland in Nederland, 7 procent meer dan in 2017 zo blijkt uit onderzoek van het Nederlandse Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

De meeste toeristen komen uit Duitsland (5,7 miljoen), het Verenigd Koninkrijk (2,2 miljoen) en België (2,4 miljoen). Er komen ook steeds meer toeristen uit Rusland, Spanje en Zwitserland.  

Al die 19,1 miljoen buitenlandse toeristen samen gaven vorig jaar gezamenlijk 12,7 miljard euro uit. 

Bron • RTL Z / Maaike Homan