Binnenland

Toilet, lift en fietsenstalling: Prorail investeert fors in opknappen stations

Michaël Niewold • 24 april 2019 11:13 @michaelniewold

Werkzaamheden op station Leiden Centraal. Beeld © ANP

Spoorbeheerder ProRail gaat de komende tien jaar 350 tot 400 miljoen euro per jaar investeren in het opknappen en verbeteren van bestaande stations. Als gemeenten de portemonnee willen trekken, dan bouwt het bedrijf er daarnaast met liefde nieuwe stations bij.

Het bedrijf kan in de komende tien jaar in totaal zo'n twintig nieuwe stations bouwen. Dat zullen dan vooral stations voor sprintertreinen zijn, stations voor intercity's zullen er niet zo snel meer bijkomen, verwacht een woordvoerder van ProRail.

Hij verwacht dat er vooral in Zuid-Holland nieuwe stations zullen komen, daar is de behoefte groot. "Maar het moet wel passen en uiteindelijk ook betaald worden", houdt hij een slag om de arm. De financiering voor een nieuw station is afhankelijk van overheden, zoals het Rijk en gemeenten. 

Toekomstmuziek

Wat sowieso aangepakt gaat worden zijn de bestaande 402 stations in Nederland. Er komen bijvoorbeeld nieuwe liften of hellingbanen, zodat reizigers in een rolstoel vanaf ieder station de trein kunnen pakken. Ook wordt er geïnvesteerd in toiletten, camera's en andere technologische snufjes. 

In ProRails toekomstvisioen kan de reiziger, voorzien van een verse kop koffie en met krant, met behulp van ledverlichting boven het perron op een aantal stations zien waar hij of zij het beste kan instappen. Dit is al te zien op Schiphol.

Meer fietsparkeerplaatsen

Als er geen valse noot in de toekomstmuziek van ProRail zit, is de fiets parkeren ook geen probleem meer. Er komen op bijna alle stations nieuwe fietsparkeerplaatsen bij, in 2030 moeten er 700.000 plekken zijn. Dat zijn er nu zo'n 554.000.

Met een app kun je een plekje reserveren, je fiets wordt uiteindelijk door een robot gestald.

Op tijd

De spoorbeheerder kijkt tevreden terug op 2018. Meer treinen reden op tijd: ruim 91 procent was op tijd terwijl dat in 2017 nog ruim 90 procent was, blijkt uit het jaarverslag.

Ook de met softwareproblemen kampende Hogesnelheidslijn (HSL) deed het beter. 82,7 procent van de HSL-reizigers arriveerde op tijd, boven de norm van het ministerie van 82,5 procent, meldt ProRail.

Bron • RTL Z